Vil du lage deg noen gode vaner?

Publisert: 30. juni 2015 kl 09.57
Oppdatert: 30. juni 2015 kl 11.53

Folk har veldig ulike holdninger i sin tilnærming til forventninger og mål.

Det fastslår Gretchen Rubin, forfatter av selvhjelpsbøker som «The Happiness Project» og «Better than Before: Mastering the Habits of Our Everyday Lives», i et innlegg hos hbr.org.  Hun hevder at vi har en tendens til å fordele oss på fire ulike grupper:

  • Den som holder hjulene i gang
    Dette er folk som ifølge Rubin står klare til å respondere på både ytre og indre forventninger. De er selvgående, vil gjerne forstå og oppfylle forventninger fra både andre og seg selv. De kan imidlertid slite hvis forventningene er uklare, og kan føle at de bør oppfylle forventninger og regler selv om de er meningsløse. Med mindre de klarer å komme opp med en sterk argumentasjon for hvorfor de skal droppe det.
     
  • Den som stiller spørsmål
    Dette er mennesker som stiller spørsmål ved alle forventninger, og vil gå inn for å møte dem bare hvis de virker fornuftige. Dette er folk som lar seg motivere av mening, logikk og rettferdighet. De gjør alle typer forventninger om til indre forventninger. De lar seg engasjere intellektuelt, og er villige til å gjøre mye forarbeid før de bestemmer seg. Dette kan være en slitsom måte å jobbe på, og noen ganger kan de ønske at de bare kunne handle. Uten å stille spørsmål ved alle ting.
     
  • De pliktoppfyllende
    Dette er en gruppe som ifølge forfatteren er klare til å møte ytre forventninger fra ledere, venner og familiemedlemmer, men som strever med å møte indre forventninger. Fordi de har en tendens til å sette andres forventninger først, kan de ifølge Rubin problemer med egenmotivasjonen. Hun bruker journalisten som klarer å møte avisens ukentlige tidsfrister, men som aldri finner tid til å jobbe med sin egen bok, som eksempel. Dette er folk som står i fare for å slite seg ut fordi de har vanskelig for å si nei.
     
  • Rebellene
    Dette er mennesker som er i opposisjon til alle typer forventninger. De ønsker å handle ut fra en følelse av valgmuligheter og frihet. De er allergiske mot kontroll, og liker flytende regler og forventninger. De jobber mot sitt eget mål på sin egen måte. Istedenfor å jobbe slik andre forventer at de skal gjøre det. De frustrerer ofte folk rundt seg fordi de går på tvers av regler og tidsfrister.

Og hva kan man så bruke inndelingen til? Gretchen Rubin mener det er en fordel å tenke igjennom hvilke holdninger man har, slik at man kan jobbe med de negative sidene ved egne tanke- og handlemåter. Selv er hun en som holder hjulene i gang, og forsøker å stille seg spørsmålet: Skal jeg på automatikk møte disse forventningene? Hvorfor går jeg egentlig med på dette?

Og - hvis du skal forsøke å overtale noen. Tenk igjennom hvordan de pleier å argumentere og tenke, og velg samme spor. Da øker kanskje sjansene for at du når igjennom.  

Saken fortsetter under annonsen