Ledelse

3 grunner til at oppkjøp og fusjoner feiler

Det er ikke gitt at oppkjøp og sammenslåinger resulterer i økt verdiskaping.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge tidligere undersøkelser gjort av konsulentselskapet Boston Consulting Group, er det mer sannsynlig at sammenslåinger og oppkjøp reduserer verdi enn at de øker verdiskapingen. Men hva er årsaken?

Konsulentene i Boston Consulting Group spurt ledere om hvorfor oppkjøpene deres feiler eller ikke leverer de forventede verdiene. Svarene grupperer seg i tre kategorier, forteller de i artikkelen «From acquiring Growth to Growing Value» i sin nettavis BCG Perspective.

  • Dårlig forberedelser til og gjennomføring av avtalen. Dette inkluderer blant annet arbeid med mål og hvor godt selskapene passer sammen strategisk.
  • Dårlig integrasjon etter sammenslåingen.
  • Dårlig timing i markedet.

Når det kommer til integrasjon etter sammenslåing, er konsulentenes erfaring at det er mange selskaper som sliter med dette. Planlagte synergieffekter kan forsvinne som dugg for solen når to svært forskjellige organisasjoner skal slås sammen i løpet av kort tid.

Hvis man skal legge responsen i kapitalmarkedene til grunn for hvor vellykket en sammenslåing er, ser det ifølge tallene til Boston Consulting Group imidlertid ut til at øvelse gjør mester. Det er de erfarne oppkjøperselskapene som skaper størst verdier for aksjonærene sine.

Powered by Labrador CMS