Egenmelding

Arbeidsrett: Spør juristene: Rett til egenmelding

Kan jeg frata en ansatt retten til egenmelding?

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål:
Vi har nylig ansatt en konsulent i vårt firma som allerede har en del fravær og har levert egenmeldinger for dette. Nå lurer jeg på om jeg kan frata den ansatte retten til å levere ­egenmelding?

HR Manager

Svar:
Du skriver ikke hvor lenge vedkommende har vært ansatt. For å ha rett til å bruke egenmelding må en ha vært ansatt hos arbeidsgiveren i minst to måneder. En egenmelding kan benyttes i inntil tre kalenderdager. En arbeidstaker kan imidlertid bli fratatt egenmeldingsretten dersom vedkommende misbruker ordningen. Det gjelder for det første dersom arbeidstaker i løpet av 12 måneder har hatt minst fire fravær uten å legge frem legeerklæring. Egenmeldingsretten kan også tapes ved færre enn fire fravær dersom arbeidsgiver har rimelig grunn til å anta at arbeidstakers fravær ikke skyldes sykdom. Dette kan etter omstendighetene være aktuelt dersom arbeidstaker rutinemessig nytter egenmelding i høysesonger, ved inneklemte dager eller dersom andre ytre omstendigheter kan tilsi at arbeidstakers fravær ikke skyldes arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade. Du sier ikke noe om hvorfor du ønsker å frata den ansatte retten til egenmelding, så dette må du vurdere nærmere. Egenmeldingsretten til den ansatte går uansett ikke tapt automatisk, det er arbeidsgiver som må treffe en beslutning om tap av retten til å nytte egenmelding. Arbeidstaker skal gis anledning til å uttale seg før beslutning om tap av egenmeldingsretten treffes. Videre bør beslutningen treffes skriftlig. Dersom arbeidsgiver fratar den ansatte egenmeldingsretten, skal beslutningen revurderes etter seks måneder.

SBDL v/ advokat Marianne Gjerstad

Powered by Labrador CMS