Nyskaping

Mange svenske stjernemusikere kjøper nå gitarene til Michael Sandén.

Ble stjernenes favoritt

Da gitarene hans gikk i stykker dro han til USA for å lære seg å bygge nye. Nå svermer kjendismusikerne rundt Michael Sandén for å kjøpe gitarene hans.

Publisert Sist oppdatert

Roxette-stjernene Pär Gessle og Marie Fredriksson kjøper gitarene hans. Det samme gjør Ulf Lundell og andre stjerner. Etter mange år som gründer av et lite enkeltpersonsforetak tok det plutselig av for Michael Sandéns lille gitarverksted.

Men denne suksesshistorien startet selvfølgelig ikke med at superstjernene begynte å renne ned den vesle gitarbutikken i Gärsnäs i Skåne. Det var Sveriges mest kjente studiomusikere som bidro til at snøballen begynte å rulle, forteller han:

– Det var da studiomusikerne, som spiller på mange av Sveriges mest kjente plater, begynte å kjøpe gitarene mine at word-of-mouth-effekten virkelig slo ut i full blomst, sier Sandén.

Ødelagt gitar

Vi spoler tilbake til begynnelsen av 1980-tallet, da gitaristen Michael Sandén en stund hadde irritert seg over at gitarene hans gikk i stykker, uten at han kunne gjøre noe med det. Han prøvde både å reparere dem og lage nye, uten å lykkes. Da bestemte han seg for å lære seg hvordan man gjorde dette.

– I 1982 dro jeg til USA, og begynte på Buzo Guitar Building School i San Diego, forteller han.

Etter et tre måneders intensivt kurs dro han hjem til Sverige. Han hadde fått verdifull kunnskap om gitarbygging, men var fortsatt ikke ferdig utlært. Etter en lang periode med selvstudier fortsatte han studiene på Malmsteens Verkstadsskole. Studiet tok to år, og Sandén fungerte som lærerens assistent i to år etter det. Da bestemte han seg for å starte egen bedrift.

Vanskeligere å selge

Sandén forteller at det gikk greit å lære seg å bygge gitarer. Problemet han opplevde da han startet bedriften sin var at det var vanskelig å selge gitarene. Til tross for at han hadde jobbet med handel hele sitt liv, opplevde han store utfordringer. Den tidligere frisøren var vant med både kundebehandling og å starte bedrift.

– Det var annerledes å selge en gitar til 50.000 kroner, eksemplifiserer han.

De første ti årene gikk med til å bygge tillit i markedet. Det krevdes en god dose tålmodighet. Etter hvert begynte kundetilsiget å tilta. Men det var kundene som ville ha utført reperasjoner som først tok kontakt.

– Jeg startet med å reparere kundenes gitarer, og det var gjennom dette arbeidet at jeg vant deres tillit, sier han.

Med tilliten fikk også kundene øynene opp for Sandéns akkustiske gitarer, som han har produsert de siste ti årene. Dette er håndlagde gitarer, tilvirket av dyre tresorter, i prisklassen 10.000 til 40.000 kroner.

Ulf Lundell

Det var gjennom et godt reparasjonsarbeid Michael Sandén skulle utvikle et kundeforhold til Ulf Lundell. Öppna Landskap-sangeren hadde hørt lovord om Sandén via kontakter, og ønsket å prøve ham ut.

– Jeg reparerte en av Ulf Lundells gamle gitarer. Arbeidet må han tydeligvis ha vært fornøyd med, for etter dette begynte han å bestille nye, forteller Sandén.

Han presiserer at det har vært viktig for Sandén Guitars at de riktige folkene fikk troen på det han holdt på med.

– Jeg har jo aldri hatt råd til markedsføring eller annonsering. Slik jeg ser det har jeg både vært dyktig og heldig. Man er avhengig av at et godt rykte sprer seg i denne bransjen, sier han.

Ambisiøs

I dag er Sandén Guitars en kjent merkevare. Likevel bestreber Michael Sandén hele tiden på å utvikle seg. Hovedmålet hans er å lage så gode instrumenter som mulig.

– Jeg reiser over hele verden for å finne de beste materialene, og kjøper så tørt trevirke som mulig. Deretter lar jeg det tørke i minst tre år på verkstedet mitt før jeg bruker det til produksjon, forteller han.

Sandén bruker mellom seks og åtte uker på å bygge en gitar. Han ønsker at kunden deltar så mye i denne prosessen som mulig. Det er slik de beste gitarene blir til.

Sandéns gründertips

  • Ikke forvent å kunne leve av bedriften
  • din de første ti årene
  • Ikke vær for optimistisk
  • Ting tar lengre tid enn du tror
  • Vær sulten
  • Markedet og bransjen er som regel
  • tøffere enn du tror
  • Tenk produktutvikling
  • Ha et fokus på lave omkostninger
  • Lær deg hvor de økonomiske grensene går
  • Vær edruelig
  • Det er mye mer jobb enn du tror
  • å være gründer
  • Driver du alene har du det samme ansvaret som større bedrifter – men husk at du har fordelen av å kunne være mer fleksibel
  • Utnytt tilpasningsmulighetene dine

Kilde: Michael Sandén

Powered by Labrador CMS