Samfunn

Dette kjennetegner verdens beste lærere

Mot, engasjement og skaperkraft. Det er fellesnevneren på det som er kåret til verdens beste lærere.

Publisert Sist oppdatert

I et forsøk på å gjenreise lærernes status har gode krefter godt sammen og opprettet det luftige prosjektet Global Teacher Prize. Hvert vår skal et panel bestående av internasjonale skoleeksperter og andre med mer glamorøs bakgrunn kåre den beste læreren i verden.

Også i Norge har mangel på status for læreryrket vært løftet frem som en viktig årsak til at gjennomsnittskarakterene til lærerne er lavere enn noen gang.

Panelet, som i år rommet flere enn 60 personer, møttes i Dubai på det som ifølge panelmedlem og journalist Jordan Shapiro er i ferd med å etableres som Davos for utdanning. Prisen har målsetning om å bli en form for Nobelpris for lærere. I fjor var prisen på en million dollar til vinneren.

Her er de ni finalistene. Selv om det er mange flinke og engasjerte lærere i hele verden, er det kanskje noe å lære fra dem. Felles for alle er mot, engasjement og skaperkraft.

Nancie Atwell, USA

Pionerte litteraturen om læring gjennom lese og skrive - workshops. Grunnla et senter for læring og undervisning. Hver år leser 8 klassingene hennes (13-14 år i USA) rundt 40 bøker hver.

Kiran Bir Sethi, India

Startet skolen Riverside School i India i 2001 hvor elevene får hjelp til å forså ved hjelp av empati snarere enn kun intellektet. Følger en filisofi om at man ikke bare skal fostre frem intelligente studenter, men også tankefulle ledere av lokalsamfunnet.

Guy Etienne, Haiti

Rektor på skolen College Catts Pressior i Haitis hovedstad Port-au-Prince. Følger en filosofi som vektlegger grundig vitenskapelig utdanning. Han prioriterer utvikling av selvtillit og nysgjerrighet. Han tilpasset boken "Democracy for all" til Haiti of spredt 40 000 kopier over hele øyen.

Jacque Kahura, Kenya

Har en målsetning å skape et bedre læringsmiljø for barn, spesielt barn med behov for ekstra tilrettelegging. Det kenyanske skolevesenet har svært lite midler, men Kahura tar med elevene på ekskursjoner for å øke forståelsen deres for miljøet.

Phalla Neang, Kambodsja

Vært leder for Kambodsjas program for blinde siden 1986 da hun fungerte som FN-utsendt leder for en flyktningeleir med folk fra Thailand. På den tiden trodde de fleste Kambodsjanere at blinde hadde gjort noe galt i sitt forrige liv og ikke var i stand til å lære, men Neang ville det annerledes. Nå bruker hun musikk og lyder for å styrke blindes forståelse hukommelse og selvtillit.

Stephen Ritz, USA

Ritz har utviklet et matprogram ved en offentlig skole i New York. Elevene ved skolen har installert over 100 hager og derigjennom etablert et sundt matprogram som kan kopieres til resten av verden.

Azizullah Royesh, Afghanistan

Forlot skolen da han var ti år på grunn av krig. Utdannet senere seg selv og hjalp andre flyktninger. I dag har skolen hans 4000 elever, og 44 prosent av disse er jenter. Sier han ble lærer for å inspirere til håp hos afghansk ungdom som aldri opplevde annet enn fattigdom, krig og liv i flyktningeleire.

Madenjit Singh, Indonesia

Startet en friskole i egen stue. Gir også ut et månedlig magasin med tips om hvordan man kommer gjennom hverdagen som distribueres i fattige samfunn i Malaysia. Designet også et system undervisning i engelsk. I 2000 startet han en frivillig organisasjon som i dag drifter 185 skoler i fem land. Og gutter må ta med søstrene sine eller en annen jente for å få begynne på skolen.

Richard Spencer, Storbritannia

Underviser i biologi til videregående elever. Gjør faget levende ved bruk av sang og dans. Tidlere mottaker av flere priser for metodene sine. Har også opprettet et såkalt "før-frokost"-program som økte resultatene vil etniske minoriteter og andre studenter som har lett for å falle utenfor.

Powered by Labrador CMS