Nyttig

Eksportfare

Datoknagg: 13. – 17. oktober går Oslo Innovation Week av stabelen. Gjennom prosjektet «Mashup» lanserer Wimp, Music Norway og IKT-Norge ny digital musikkteknologi.

Publisert

Det er mange krefter som samles for å sette Norge på det musikalske verdenskartet. I 2014 brukes det titalls millioner på å få utlendingers ører opp for musikk fra Norge, men det er ikke bare penger som skal til.

I vår kom tidenes første rapport om hva norsk musikkbransje er verdt i kroner og øre. Norge kjøpte og solgte musikk for over tre milliarder i 2012, som var det første året som ble målt. Vi var på bølgelengde med Sverige og Danmark, enn så lenge. Inne i rapporten gjemte det seg nemlig også et annet tall, som ble forsvinnende smått i skyggen av våre naboland. Tallet ga inntrykk av at verden utenfor ikke lytter så mye til hva norske musikere har på hjertet.

- Vi fant ut at eksporten av norsk musikk til utlandet var spesielt lav i forhold til land det er naturlig å sammenligne seg med, sier Kristin Krohn, konsulent og en av forfatterne bak rapporten, som ble gjort på oppdrag fra Norsk kulturråd.

Hun refererer til disse tallene: Norge eksporterte for snaue 250 millioner i 2012, mens Sverige lå rett under en milliard. Rapporten har målt avkastning i forhold til antall innbyggere, så selv om svenskene er flere enn oss, er det ingen unnskyldning for ikke å komme seg ut av landet. Danskene ligger også foran, selv om Sverige er flere hestehoder foran dem også. Hvordan kan det ha seg at det står så dårlig til, Norge har jo hatt alt fra M2M til Dimmu Borgir på den amerikanske billboardlista?

Blir tatt av utlandet

- Det er litt urettferdig å sammenligne Norge med Sverige, sier Kathrine Synnes Finnskos. Hun er direktør i Music Norway, Norges kontor for musikkeksport. Finnskos trekker fram svenskenes ubestridte pophistorie når hun ser på det store spriket mellom Norge og Sveriges innkasserte musikkseiere. Det er vanskelig å hamle opp med ABBA og Robyn. Men A-ha og Røyksopp har da også et verdenspublikum?

- Utenlandske selskaper har tatt A-ha og Røyksopp. Det er det som har vært problemet, sier Finnskos.

Hun forklarer at Norge har gitt utøversiden mye oppmerksomhet, mens apparatet bak har fått lite. Når norske artister har vært i ferd med å bli store, har det ikke vært noen norske selskaper som har kunnet ta dem videre, og de har derfor gått over til utenlandske. Svenske artister har derimot ofte holdt seg til svenske firmaer, og disse har også tatt imot mange norske. At Røyksopp i sommer fikk den beste norske billboardplasseringen noensinne, slo A-ha og skrev historie, har lite å si for norsk musikkbransje ettersom gruppen er signert av et amerikansk selskap i USA. Men Finnskos sier dette er i ferd med å snu:

- Den norske bransjen har mye større selvtillit nå enn før. Bransjen tar risiko på en helt annen måte og tør å satse mer.

Smartest i verden?

Den siste tiden har Norge sett flere internasjonale suksesser. Noen av dem bruker norske krefter i produksjonen, som popduoen Nico og Vinz, som har et norsk låtskriverteam i Los Angeles. Også den stadig mer kjente indiepop-gruppen Highasakite har et norsk produksjonsselskap. Men det er ikke nok bare å holde artistene i stallen. Nå samles flere i aktører i den norske musikkbransjen om å «være smartest i verden på digital musikk», noe bransjen mener at den er. Eksportkontoret Music Norway, Rockefeller konserthall, strømmetjenesten Wimp og IKT-Norge er blant noen av dem som denne høsten har gått sammen om å prøve å finne nye, teknologiske musikkløsninger som de tror kan styrke norsk musikk internasjonalt. Samarbeidet skal blant annet munne ut i en app til mobilen som skal liste opp alle konserter du vil gå på i hovedstaden. Dette prosjektet tror de er et av virkemidlene som skal til for å gjøre norsk musikk stor utenfor landegrensene.

Finnskos tror den norske musikkeksporten vokser sakte, men sikkert. Hun sier at det er vanskelig å sammenligne seg med Sverige, som er verdensledende innen musikkeksport, men at det likevel er bra å gjøre det:

- Det er en stor, men deilig ambisjon å ha for lille Norge.

Norske band og artister som spås en plass foran internasjonalt publikum ...

Emilie Nicolas
Columbia / Sony

Elektropop-artisten har nylig sluppet debutalbumet «Like I’m a warrior» til et unisont og finstemt kritikerkor. Etter at hun «covret» Dum Dum Boys’ låt Pstereo har forventningene vært skyhøye til plata som ventes å nå langt utenfor Østlandsområdet.

Aurora Aksnes
Budee Music

Etter at Aksnes vant by:Larm sammen med overnevnte Nicolas, har en haug utenlandske lyttere fått øynene opp for den 17 år gamle sangeren og låtskriveren fra Os. Aksnes har signert en publishingavtale med det tyske musikkforlaget Budde Music, og vil med det introduseres for et nytt publikum.

Highasakite
Propeller recordings

Etter at Highasakite tok Norge med storm, har bandet vært på en omfattende verdensturné, som fortsetter i USA utover høsten. Med skamros fra nettsteder som Pitchfork og anerkjennende twittermeldinger fra artister som Bon Iver, kan det se ut som om Highasakites ønske om virkelig å nå massene er mulig.

Truls
Universal

Fjoråret 2013 var den tidligere vokalisten i Lukestars’ store år i Norge, men nå står omverdenen for tur. Etter by:Larm-opptreden, singelsipp, radiospilling og TV-opptredener her til lands, beveget han seg videre til Tyskland, der han nå har blitt signert av Universal

Powered by Labrador CMS