Ledelse

For mange beslutninger å ta?

Å gå for et valg du føler deg trukket mot, uten å veie ulike muligheter frem og tilbake, er mange ganger godt nok.

Publisert Sist oppdatert

I teorier om beslutninger tar man gjerne utgangspunkt i rasjonelle valg. Man vurderer hvert alternativ og velger det alternativet som gir høyest forventet verdi. Fordelen med denne tilnærmingen er at beslutningen reflekterer de intensjonene du har, og at sannsynligheten for at du vil angre på beslutningen i ettertid reduseres, skriver MIT Sloan Management Review. I sin siste utgave omtaler de imidlertid et eksperiment som viser at mindre kompliserte måter å ta beslutninger på også kan være godt nok.

I eksperimentet fikk forsøkspersoner beskjed om å velge ut en kunstplakat. Metodene de skulle bruke var ulike. Noen fikk beskjed om å bare la tankene vandre og gå for den plakaten de følte seg trukket mot. En annen gruppe fikk beskjed om å ta et bevisst, veloverveid valg. En tredje gruppe fikk en plakat noen andre hadde valgt for dem; på tilfeldig basis.

Funnene viste at de som valgte den plakaten de følte seg trukket mot, etter å bare ha latt tankene vandre, var like fornøyd med egne valg som de som hadde foretatt et mer kontrollert, bevisst og veloverveid valg. De minst fornøyde var de som hadde fått en plakat noen andre hadde valgt for dem.

Å velge det man føler seg trukket mot, uten noen nærmere overveielser, er antagelig ikke godt nok i virkelig store og viktige beslutninger, mener forfatterne bak studien. Men ved mindre valg i hverdagen, kan spontan tankevandring være en like god metode som nøye overveielse, mener forskerne.

Forskerne bak eksperimentet er: Colleen E. Giblin (Tepper School of Business, Carnegie Mellon University), Carey K. Morewedge (nå Boston University) og Michael I. Norton (Harvard Business School).

Kilde: MIT Sloan Management Review

Powered by Labrador CMS