Ledelse

Går teknologi på bekostning av erfaring?

Ny teknologi bør kobles sammen med medarbeidernes erfaringer og behov.

Publisert Sist oppdatert

Alle organisasjoner har tre miljøer hvor menneskers erfaring ivaretas: det fysiske miljøet, det kulturelle miljøet og det teknologiske miljøet. Det fastslår Jacob Morgan - skribent med fremtidens arbeidsliv som interessefelt - i et innlegg hos magasinet Forbes.

I et innlegg om det teknologiske miljøet, tar han til orde for at teknologi må sees i sammenheng med folks erfaringer og arbeidsoppgaver. For å få til det er det avgjørende å finne ut av hvordan folk faktisk jobber i det daglige. Dette er like viktig når man skal innføre ny teknologi som når man skal designe et kontorlandskap, hevder Morgan, som observerer at organisasjoner ofte innfører ny teknologi uten å koble den mot de behovene organiasjonen faktisk har.

Han viser til at det er lett å stirre seg blind på tekniske spesifikasjoner, istedenfor å se teknologi som skal støtte oppunder og utvikle folks erfaringer. Forsøk å forstå hva medarbeiderne trenger at teknologien gjør for dem, lyder skribentens råd. Organisasjonen må også forstå hvorfor folk bruker de ulike verktøyene.

Powered by Labrador CMS