Nyskaping

Aluminiumsproduksjon er blitt en høyteknologisk industri.

Innovasjon krever hardt arbeid og nysgjerrighet

Konsernsjef i Hydro Svein Richard Brandtzæg avmystifiserer innovasjonsdebatten. Innovasjon er som regel hverken "eureka!-øyeblikk" eller ensomme geniers innbitte kamp for gjennombrudd, skriver han og viser til Hydros revolusjonerende pilotanlegg på Karmøy.

Publisert Sist oppdatert

Til tross for mytene om at innovasjon er forbeholdt eksentriske professorer og "drop-outs" som Steve Jobs og Bill Gates, er innovasjon i regelen like deler svette og nysgjerrighet. Og innovasjon er tilgjengelig for alle. Det skriver konsernsjef i Hydro Svein Richard Brandtzæg i en kronikk i Aftenposten.

Drømmer om verdens mest klimavennlige produksjon

Brandtzæg viser til Hydros eget arbeid. Han mener selskapet aldri hadde vært ledende i aluminiumsindustrien uten målrettet, hardt arbeid og nysgjerrighet i mer enn 100 år. Mens Hydros verk er over 50 år på utsiden, er den teknologiske snittalderen på innsiden bare 4 år takket være stadig innovasjon og teknologiutvikling.

Brandtzæg tror Hydros teknologipolitanlegg på Karmøy vil bidra til å sette en ny standard for energi- og klimaeffektiv produksjon i verdensklasse. Hvis pilotprosjektet er vellykket, skal det investeres i et større anlegg som er anslått å koste 3,9 milliarder kroner, og som har som mål å lage aluminium med verdens minste CO2-avtrykk. Investeringen vil bli den største utenom olje- og gass på ti år. Enova skal bidra med 1,5 milliarder kroner av totalbeløpet.

En endelig beslutning for bygging avgjøres tidlig neste år.

Næringslivet nedprioriterer ikke FOU

Selv om Norge ligger bak de andre nordiske landene på forskning og utvikling, se for eksempel her og her, tar Brandtzæg også et oppgjør med de som kritiserer den lave andelen FOU i næringslivet.

"Den myteknusende sannheten er at næringslivet er svært opptatt av langsiktig forskning og metodisk innsats som grunnlaget for innovasjon. Forestillingen om overfladiske profittjagere uten interesse for annet enn "quix-fix"-innovasjoner er fullstendig gal - heldigvis", skriver han og sammenligner bestselgere med isfjell bestående av et berg grunnforskning, utvikling og forbedring under overflaten.

Brandtzæg tror innovasjon aldri oppstår i det tomme intet, men heller i samspillet mellom produksjon og forskning som utfordrer og spiller hverandre gode. Den magiske ingrediensen er alle barns favorittspørsmål om verden rundt oss: "Hvorfor"".

Powered by Labrador CMS