Ledelse

Kan være lønnsomt å sette de ansatte foran seg selv

Ledere som satte ansatte foran seg selv trigget bedre prestasjoner, viser amerikansk studie.

Publisert Sist oppdatert

Når ledere klarer å skape en kultur der de ansatte vet at sjefer setter medarbeidernes behov fram for sine egne, forbedres kundetilfredshet, medarbeiderne presterer bedre og færre slutter i jobben. Dette viser en studie som Robert Liden, Sandy Wayne, Chenwei Leioa og Jeremy Meuser har publisert i Academy of Management Journal, skriver phys.org.

Kulturen som viste seg å gi så gode resultater var ifølge forskerne preget av tillit, omsorg, samarbeid, rettferdighet og empati. Istedenfor å kommandere medarbeidere rundt og gi ordre, valgte den "tjenende" lederen en annen innfallsvinkel. For eksempel ved å spørre om det er noe han kan hjelpe medarbeideren med.

Forskernes funn er hentet fra en studie de har gjort blant 961 ansatte i 71 restauranger i restaurantkjeden Jason´s Deli.

Smitteeffekt

Medarbeidere som jobbet for tjenende ledere som satte de ansatte foran seg selv følte seg verdsatt, hvilket virket positivt inn på teamarbeid, lojalitet og dedikasjon overfor businessen og kundene.

Forskning.no viser i en omtale av studien til at forsker Sandy Wayne mener at lederstilen kan være lønnsom. Hun har i en pressemelding vist til at de ansatte ser lederne sine som forbilder og at de ofte vil etterligne de kvalitetene som skaper et tjenende lederskap. Dermed skapes det en kultur, som igjen skaper business. Fordi man gjør de rette tingene.

Alle er ikke like begeistret

En annen studie som Jeremey Meuser, Dr. Robert Liden og Dr. Sandy Wayne har gjort blant 118 medarbeidere i et industriselskap og lederne deres, viser at det ikke er alle ansatte som ønsker seg en tjenende leder i like stor grad. De finner imidlertid at medarbeiderne som ønsker tjenende lederskap presterer vesentlig bedre enn andre og at de oftere enn andre melder seg frivillig til å hjelpe kolleger.

Medarbeidere som hadde et ambivalent forhold til tjenende ledere, opplevde ingen positive effekter av dette. Dette skriver UIC Institute for Leadership Excellence and Development; iLEAD. Forskerne finner ikke at tjenende lederskap virker negativt inn på organisasjoner, men studien viser at man ikke kan utelukke at det kan skje.

Powered by Labrador CMS