Samfunnsstyring

Rotterdam, -Nederland – en havn ikke bare for handelsskip, men også for skatteplanleggere.

Land-for-land rapportering: OECD vil gjøre skatte­planlegging ­vanskeligere

Nye regler gjør internasjonal skatteplanlegging vesentlig vanskeligere, mener skatteadvokat. Ikke alle deler den oppfatningen. Det endelige vedtaket er svært utvannet, mener Tax Justice Network.

Publisert Sist oppdatert

Aggressiv skatteplanlegging fra multi­nasjonale selskaper gir et årlig tap i skatteinntekter på mellom 100 og 240 milliarder dollar. En stor del av dette tapet påføres u-land som også henter en større andel av provenyet fra selskaper enn det som er vanlig i vestlige land.

Mandag lanserte derfor OECD et knippe med forslag som skal bidra til å bøte på situasjonen. Over 90 land skal nå jobbe sammen for å innføre de såkalte BEPS-tiltakene som vil være tilgjengelige for de landene som ønsker det fra 2016.

–Alle har et ansvar for å reversere erosjon av skattegrunnlaget og overskuddsflytting. BEPS-prosjektet har vist at det nytter å skape endringer. Rask implementering vil gi sikrere og mer bærekraftige skatteinntekter til alles fordel, sier general­sekretær i OECD Angel Gurria i en ­uttalelse.

Vanskeligere med skatteplanlegging

– Vi oppfatter at disse reglene gjør internasjonal skatteplanlegging vesentlig vanskeligere, sier partner og advokat Deloitte advokatfirma Rolf Saastad. Han mener de nye reglene vil stanse mye av den planleggingen som har foregått.

Regelendringene krever implementering på tre nivåer, forklarer Saastad. Det første nivået er regler som dreier seg om OECDs retningslinjer rundt internprising, og disse vedtar OECD selv.

– I henhold til skatteloven er disse retningslinjene til en hver tid en del av norsk rett. De vil automatisk gjelde også for Norge, sier Saastad.

Det andre nivået av implementeringen handler om tiltak som krever endringer i norske lover.

– Og der er BEPS-prosessen slik at noen endringer må man gjøre og noen er man anbefalt å gjøre. Signalene våre er at det er skepsis i noen land , men at de fleste endringene vil bli implementert over tid, forteller skatteadvokaten.

– Jeg kan ikke skjønne at land ikke skulle innføre de nye endringene. Det vil jo øke skatteinntektene deres, sier han.

Det tredje settet med implementeringer handler om endringer i eksisterende skatteavtaler.

Dette vil ifølge Saastad omfatte 3600 skatteavtaler, og dersom man må sette seg ned og reforhandle disse, så ville det ta svært lang tid. OECD har lagt opp til et omfattende opplegg og vil mot slutten av 2016 ha gjennomført endringer som raskt kan tilpasses disse skatteavtalene.

– Dette vil bli komplisert, men OECD mener at det er realistisk, sier Rolf Saastad.

Det vil kun være store konsern disse regelendringene vil gjøres gjeldende for. Det er rett og slett for komplisert å pålegge mindre bedrifter å implementere BEPS i egen virksomhet. Saastad regner med at rundt 40 norske konsern vil komme inn under det nye reglementet.

I det alt vesentlige så kommer dette til å bli gjennomført og føre til at skatteplanlegging blir vanskeligere, mener Deloitte-advokaten.

– Både fattige og mindre fattige land vil få økte skatteinntekter med det nye regelverket, slår han fast.

«Både fattige og mindre fattige land vil få økte skatteinntekter med det nye regelverket»
Rolf Saastad, Deloitte advokatfirma

– Utvannet

– Forslaget slik det ser ut i dag har mistet en stor del av ambisjonene man startet med, sier ekspert på internasjonal beskatning Alex Cobham i Tax Justice Network London i en video på organisasjons YouTube-side.

Cobham tror BEPS vil bedre innsynet noe.

– Det kommer til å bli litt mer transparent. Men det kommer ikke til å medføre skattekonkurranse mellom landene bremser opp, sier han.

Hovedpoenget med BEPS er å gjøre internasjonle selskapers aktiviteter mer synlige. En måte å få til det på, er gjennom såkalt land-for-land rapportering.

Tax Justice Network og andre organisasjoner har i mange år presset på for å få land til å innføre regler som gjør at selskaper må rapportere inntektene og aktivitetene sine i land for land. Tanken er at dersom et selskap har en ansatt på Cayman Islands som øyensynlig omsetter for mange milliarder, driver selskapet antagelig med aggresiv skatteplanlegging.

– Dessverre har OECDs mandat til å gjennomføre gode land-for-land-regler blitt totalt ødelagt av amerikanske lobbyister, sier Cobham, som mener forslaget fra OECD har utvannet mye av intensjonen med regelendringene.

I OECD-forslaget er det nå kun skattemyndighetene i landet der hvor selskapet har sitt hovedkvarter som vil få innsyn i hvordan selskapets aktiviteter foregår i land for land.

– Da er det langt fra sikkert at de vil dele denne informasjonen med andre lands skattemyndigheter, sier Cobham.

Rolf Saastads har også skrevet et eget innlegg om de nye skattereglene fra OECD på side 32.

Powered by Labrador CMS