Ledelse

Lytt først - snakk etterpå

3 grunner til at en leder bør lytte til de andre deltagerne i telefon/videomøter før han selv legger fram sine synspunkter.

Publisert Sist oppdatert

Jo, visst har vi hørt at det kan være lurt å lytte minst like mye som vi snakker. Foredragsholder, skribent og møtekonsulent W. Wayne Turmel har i et innlegg hos Management Issues tatt for seg noen av grunnene til at det kan være lurt at ledere lyttere til andre møtedeltagerne før de selv snakker i telefon- og nettmøter:

  • Alle forventer å bli involvert på et tidlig tidspunkt. Jo lenger folk blir sittende passive i et telefon- eller nettmøte, jo mer sannsynlig er det at de fortsetter på den måten.
  • Som leder forsøker du ofte å forutse motforestillinger, problemer og spørsmål når du legger fram en sak. Hvis du lar de andre snakke først, kan du identifisere hvor problemene ligger, bekrefte hva folk har sagt og ofte ende opp med å snakke mindre selv. Dette fordi mye av informasjonen du hadde tenkt å gi allerede er gitt av andre.
  • Hvis folk vet at det forventes at de skal snakke på et tidlig tidspunkt imøtet, øker sannsynligheten for at folk dukker opp i tide. Eller i det minste kommer mindre for sent enn vanlig.

Turmel er overbevist om at hvis flere ledere begynner å snakke mindre, eller i det minste snakker på et senere tidspunkt i møtet, så vil deltagelsen, informasjonsdelingen og effektivteten i møter øke. Du kan jo forsøke, og se hva som skjer...

Powered by Labrador CMS