Ledelse

Gry Miriam Olsen er admini-strerende direktør for et lite transportselskap, men planen er at Keolis skal vokse seg storr. Som alle andre i Keolis, har også Olsen tatt vognfører-sertifikat.

Norsk-fransk ledelse av Bybanen i Bergen

Keolis, det franske selskapet som drifter Bybanen i Bergen, er lite kjent. Men blir det som selskapets norske sjef Gry Miriam Olsen vil, blir Keolis snart en stor aktør i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Gry Miriam Olsen leder et av verdens største transportselskapers norgeskontor fra Bergen. Hun kjører selv bybanevognene som selskapet drifter, og tok på seg regulære skift da selskapet startet opp Bybanen i Bergen.

Hun tror på at en sjef blir god ved å kjenne alle hjulene, bokstavelig og billedlig talt, i bedriften. Hun tror på å omgås sine medarbeidere og gi dem tiltro, og sier at hun har tatt med seg det beste fra norsk og fransk lederstil.

Da hun ble Keolis’ nye sjef i Norge i 2010 hadde hun allerede lang fartstid fra norske ruteselskap som Gaia og Tide. Hun kunne logistikk og det kompliserte kollektivtransportsystemet i Bergen. Den erfaringen kom godt med da hun ble satt til å lede det franske transportselskapet Keolis’ ekspansjonsplaner mot Norge.

Fransk i Norge

Keolis er verdens fjerde største transportselskap med 55 000 ansatte på verdensbasis. Selskapet bestemte seg for å satse i Norge da det ble vedtatt at Bybanen i Bergen skulle bygges ut. Sammen med Fjord 1 gikk Keolis inn i det selskapet som da fikk navnet Fjord 1 Partner. Keolis eierandel i selskapet var 51 prosent. Målet var å sikre seg kontrakten på Bybanen.

– Ønsket fra Keolis var å pare sin omfattende kompetanse på offentlig transport med lokal kompetanse fra Norge. Samtidig valgte Keolis å være majoritetseier med tanke på senere oppkjøp og for å ha kontroll med videre satsing i Norge, forteller Gry Miriam Olsen til Ukeavisen Ledelse.

For to år siden gikk Fjord 1 ut av samarbeidet, og Keolis overtok hele selskapet. Samtidig ble det bestemt at det norske selskapet skulle få samme navn som morselskapet.

– En del av jobben ble da å gjøre varemerket Keolis kjent i Norge, sier Olsen.

Lærte å kjøre tog

Gry Miriam Olsen ble opprinnelig rekruttert inn fra Tide som kvalitetssjef for Fjord 1 Partner. Sammen med hele den nye ledergruppen ble hun sendt til Le Man i seks uker. I den franske byen driver Keolis et ganske likt nettverk som i Bergen, og den norske ledergruppen med Olsen i spissen fikk der gjennomgå en omfattende skolering. Det innebar alt fra å måtte ta vognførersertifikat til å bli satt inn i selskapets strategiske tenkning.

– Mannen min hadde nettopp gått i pappapermisjon. Vi bodde på en herregård i Frankrike der han gikk og stelte med bleier og ungeskrik, mens mamma lærte seg å kjøre tog. Det var veldig spennende.

Da de reiste tilbake til Bergen, måtte Olsen og resten av lederteamet bygge opp en ny organisasjon. De første 30 vognførerne som ble rekruttert var hun personlig med å lære opp.

– Ballasten vi hadde med fra Frankrike var veldig bra å ha da vi skulle starte opp i Bergen. I prinsippet bygget vi på konseptet fra Le Man, sier Olsen som viser til at Norge er flinke med tog, men ikke med lettbane.

Keolis hadde første driftsdag 22. juni 2010, og første passasjer var selveste dronningen.

– Det var en svært nervøs vognfører.

Mini-CV

Gry Miriam Olsen (42)

Stilling: Admini-strerende direktør, Keolis Norge

Familie: Tre barn. Gutter på 16 og 13, og jente på 6 år

Bosted: Bergen

Utdanning: Høgskolen i Bergen, Bachelor i økonomistyring med påbygging innen logistikk

Karrieglimt: W. Giertsen som innkjøper og produktansvarlig. NUI som prosjektøkonom og kvalitetsansvarlig. Gaia verksted som økonomi- og kvalitetsleder. Tide Buss som kvalitets-ansvarlig

Fritid: Liker å løpe, har deltatt i Knarvikmilen og skal løpe DHL-stafett i Danmark. Har nylig kjøpt seg hytte, her kan hun male – når hun engang får tid.

Alle skal ha vognførersertifikat

Slik hun ser det selv, er hennes styrke som direktør at hun har vært med på gulvet og at hun har en god forståelse av hele organisasjonen. Noe av det hun savner mest i dag, er faktisk det å kjøre vognene i regulær trafikk. Men hun har innsett at som leder og ettersom organisasjonen vokser, må hun si fra seg enkelte oppgaver.

– Det oppstod jo litt morsomme situasjoner da jeg kjørte regulære skift til å begynne med. Jeg husker at jeg en gang hilste på en tidligere medstudent fra Høgskolen i Bergen. Jeg så at hun tenkte «hvordan havnet du her», beretter Gry Miriam Olsen og ler hjertelig.

Et viktig prinsipp for henne har vært at alle i organisasjonen skal kunne kjøre bybanevognene. Alle, inkludert administrasjonen – med unntak av en nylig ansatt, har således vognførersertifikat. Ifølge Olsen handler dette om forståelse og nærhet til driften. Hvordan kan du ta avgjørelser når du ikke vet hvordan det er å kjøre vognene?, påpeker Olsen.

– Vi vet i hvert fall hva de sliter med.

På få år har Keolis i Norge vært igjennom en sterk vekst. I dag er det rundt 120 ansatte. Selskapet befrakter daglig 35 000 passasjerer og omsetter for 105 millioner kroner. Selskapet Gry Miriam Olsen leder, har vokst fra en liten til en mellomstor bedrift. Er det da mulig å holde på målet om at alle skal ha vognføresertifikat når veksten fortsetter?

– Fortsatt er vi der. Vi ansatte nettopp en ny driftsleder. Forutsetningen var at han måtte ta vognførersertifikat. Hvis han ikke klarte det, ville han ikke få jobben.

Bybane over Bryggen?

Bybanen er inne i sitt tredje byggtrinn, som neste høst vil ta den ut til Flesland flyplass. Innen den tid vil alle vognene være forlenget med 10 meter, i tillegg til at åtte nye vogner er blitt satt inn. Det innebærer blant annet ny opplæring for alle ansatte, inkluderer 30 nyansatte vognførere.

Målet er at Bybanen skal bygges ut mot alle større bydeler, men den videre utvidelsen har skapt furore i det politiske miljøet i Bergen. Politikerne kan ikke bli enige med seg selv om den videre traseen. Et av stridens epler er Bryggen. Skal Bybanen gå over Bryggen, foran den karakteristiske historiske husrekken, eller ikke?

Gry Miriam Olsen har en mening om hvor banen skal gå og hvorfor, men ønsker ikke å uttrykke den offentlig. Når det gjelder problemene rundt Bryggen, vil hun bare vise til Bordeaux der det finnes et tilsvarende verneverdig sentrum. I Bordeaux fikk de lokale myndighetene med seg Unesco da avgjørelsene rundt lettbanen skulle tas.

– Det er et vanskelig valg, og jeg kan forstå at de kan være i tvil når det gjelder den videre traseen. Men én ting er hva en synes er fint. Noe helt annet er hva som er mulig, kommer det jordnært fra Keolis’ sjef i Norge. Hun er nok ikke for ingenting vokst opp med en familiebedrift i Skånevik i Sunnhordland.

Tålmodig og krevende

Det lille franske datterselskapet har ambisjoner om fortsatt vekst, og om fem år spår Olsen at antallet ansatte vil være fordoblet. Men det likevel et stykke igjen til datterselskapene i nabolandene. Keolis har 2000 ansatte i Sverige og 1000 i Danmark.

Men Keolis har store planer for Norge. Når nye konsesjoner etter hvert blir lyst ut, står Keolis klare til å satse på både buss og bane.

– Vi ser frem til privatiseringene av jernbanen, sier Olsen. Selv har hun vært en av høringsinstansene for stortinget og synes det er kjempespennende å være med på den reformen som er på vei. Det kan her legges til at Keolis eies av SNCF, de franske statsbaner.

Lederstil

Selv vognførerne må være på plass der de skal når de skal, forteller Olsen at hun som sjef prøver hun å lede med en viss frihetstoleranse. Hun tror på å gi medarbeidere den friheten de trenger for både å levere og for å trives. Det handler om å se den enkelte, motivere og få dem til å ta ut det potensialet de har.

– Og vi skal ha det gøy. Det er viktig å le, kose seg og ha det trivelig på jobben. På den annen side har jeg forventninger til at folk leverer. Jeg kan vel sies å være tålmodig, men krevende. Folk skal utfordre seg selv. Det å ha noe å strekke seg etter, det tror jeg er viktig. Selv er jeg tydelig på hva jeg forventer. Men hvordan de gjør dette, er ikke så viktig for meg.

Gry Miriam Olsen peker på at det for henne er forskjell på administrasjon og ledelse. Hun synes at det er for mye administrasjon i Norge, og at norske ledere tar for stor plass i de ansattes jobb. Olsen sier at hun heller vil trekke seg tilbake og utfordre medarbeiderne.

Franske erfaringer

Det å jobbe for et fransk moderselskap har sine utfordringer. Det er snakk om kulturforskjeller. Som Olsen peker på, er de franske eier krevende på detaljer, kontroll og oversikt. Kravene til ­rapportering er omfattende, men den norske sjefen opplever at hun får like mye igjen i andre enden.

– Keolis har mye kompetanse som har vært til veldig hjelp for meg. Ikke minst er det en styrke for Bybanen at en har en så sterk aktør i ryggen. Bybanen trenger ikke bare å lene seg på Jernbaneverket, men har også Keolis i ryggen med klare synspunkter på drift og sikkerhet.

Erfaringen fra Bybanen i Bergen skal nå overføres til Århus. Der Keolis Danmark har vunnet konkurransen om å drifte en lettbane, mye basert på det som det norske søsterselskapet har fått til i Bergen. Keolis Norge stille opp med personell til å begynne med, og selv sitter Gry Miriam i det danske styret. Hun skal lære opp danskene i bybanekjøring og -drift.

– Vi har mange vognførere som ser frem til å få seg en tur til Danmark, og jeg synes det er flott at de får brukt kompetansen sin.

For Gry Miriam Olsen har det å ha fått være med å bygge ut og utvikle Bybanen i Bergen vært en personlig tilfredsstillelse. Hun er også tilfreds med å vært med på å bygge et nytt, fremtidsrettet og annerledes kollektivselskap.

– Det har vært en fantastisk reise.

Powered by Labrador CMS