Arbeidsliv

Gründere må tørre å gjøre feil, mener leder for Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth.

– Rekorhøy oppstartsaktivitet

Oljekrisen representerer en stor mulighet for nyskaping i Norge. Nå ser det ut til at denne muligheten gripes, ifølge Oslo Business Region.

Publisert Sist oppdatert

– Aktiviteten blant entreprenører og gründere har aldri vært så høy i Norge som den er nå. Oljekrisen representerer en stor mulighet for nyskaping i Norge. Den muligheten må vi gripe, og med StartUp Day ønsker vi å bidra med inspirasjon, gode eksempler og praktiske råd, sier Fredrik Winter, daglig leder i Oslo Business Region.

Start Up Day gikk nylig av stabelen. Det er et månedlig arrangement i regi av Oslo Business Region for gründere og entreprenører i oppstartsfasen.

På arrangementet Think Big. Think Global, hadde Anita Krohn Traaseth, administrerende direktør i Innovasjon Norge, klare råd til de 300 unge og lovende gründerne og entreprenørene på StartUp Day Think Big:

– Dere må tørre å feile! Og dere må våge å tenke større og mer internasjonalt. Norge trenger dere nå, sa Krohn Traaseth.

Hun også klar på hva som er Norges eneste mulige, fremtidige konkurransefortrinn internasjonalt:

– Dere kan bare konkurrere på kunnskap og kompetanse, ikke på volum. Vi er fem millioner innbyggere her i landet, det er omtrent det samme antallet mennesker som bor i sentrum av London, fremhevet direktøren i Innovasjon Norge.


Vær målrettet

Med seg fra Innovasjon Norge hadde Krohn Traaseth også Gro Eirin Dyrnes, direktør for Innovasjon Norges kontor i Sillicon Valley. Dyrnes informerte om hva hennes kontor kan bidra med for oppstartere som vil søke lykken med forretningsideen sin i USA. Hun var også tydelig på hvor viktig det er å være målrettet.

– Vi Nordmenn setter oss gjerne mange mål. Mitt råd er at det viktigste er å være fokusert, og velge seg ett mål, som for eksempel antallet brukere, og så arbeide hardt og målrettet for å nå akkurat det ene målet, sa Gro Eirin Dyrnes til forsamlingen.

Andre talere som bidro med sine erfaringer og råd fra scenen var Jan Taug (CMO, Telenor Business Internet Services), Geir Sand Nilsen (EdTech Foundry), Pål Reinert Bredvei (Documaster) og Børge Dvergsdal (Konject).

Powered by Labrador CMS