Samfunn

Telenor utvikler nå 5G, som ventelig vil være på det norske markedet i 2020.

Fra 4G til 5G: Tingenes internett er her om fire år

Mens de store mobilleverandørene fortsatt bygger ut 4G-nettet og mange kunder befinner seg i 3G, arbeider forskerne nå med 5G, som også kalles "Internet of Things", "Tingenes internett". Da vil alt fra vinduer til biler kunne snakke sammen og hjelpe deg.

Publisert Sist oppdatert
  • 1000 ganger høyere kapasitet pr. areal
  • Mellom 10 og 100 ganger så mange terminaler (dingser) pr. areal
  • En tiendedel av dagens energiforbruk
  • Mellom 10 og 100 ganger dagens typiske datahastighet
  • Fem ganger mindre forsinkelse

Det er bare noen av forbedringene som vil komme med det nye nettet, som forventes å blir rullet ut i Norge i bred skala fra og med år 2020, altså om fire år. I følge Teknisk Ukeblad investerer Sør-Korea nå 1,5 milliarder dollar for å rulle ut sitt 5G-nett innen 2020. Sør-Koreas utdannings-, forsknings- og teknologidepartement vil ha et 5G-nett på prøvebasis innen 2017. Departementet estimerer samtidig en potensiell inntjening på 310 milliarder dollar i løpet av en seks års periode fra 2020 til 2026.

– 5G handler om kommunikasjon mellom mennesker, akkurat som 2G, 3G og 4G. Dessuten handler det om kommunikasjon mellom apparater som gjør ting på vegne av mennesker. Det kan være alt fra små apparater som styrer elektrisitet eller varme i hjemmet, helt til ting så store som biler, sier Rahim Tafazolli, professor og direktør for Institute of Communication Systems ved University of Surrey i England til videnskab.dk.

Alt henger sammen med alt

Det gjør at hjem, fabrikker, biler, sykehus blir mer forbundet, og dermed samfunnet som helhet.

Aktører mener at vi vil se utbyggingen av 4G parallelt med 5G-utbygging. NMT 450 kom i 1981, GSM kom 1993, og 3G i 2004. Telenor kom med 4G i 2012. Skiftene kommer omtrent hvert tiende år. I et sånt intervall kan 2020 stemme bra.

Teknologidirektør i Telenor, Frode Støldal, mener vi kan få tilgang på 5G allerede i 2018.

– 5G blir ikke nødvendigvis en stor begivenhet som 3G og 4G. Det blir en mer gradvis overgang der antall antenner, radioteknologi og reforming av frekvenser er viktig. Det blir tettere integrering mot wifi og annet ulisensiert spektrum, og enda mer fokus på kapasitet i tette byområder, sier han til Teknisk Ukeblad.

Også EU har som mål å komme med 5G innen 2020 gjennom sitt program Digital Agenda for Europa.

5G vil gjøre at man bruker tiden bedre. Den kommunikasjonen man har på kontoret eller hjemme, vil man også kunne ha i bilen. Samtidig vil roboter og maskiner kunne ta over mye manuelt arbeid.

– Det vil bli utviklet smarte hjem og smarte byer. Du vil kunne bruke mobiltelefonen til å se når bussen kommer, hvilke interessante filmer det er på kino, og hvor det er åpent, sier Knud Erik Skouby til videnskab.dk. Han er professor ved institutt for elektroniske systemer ved Aalborg Universitet.

Han sier at vi mennesker også vil bli mer og mer forbundet med sensorer i for eksempel klokker eller klær. De kan overvåke geografisk posisjon, aktivitet, puls, pust og søvnmønster. Dessuten vil et hav av vanlige gjenstander få nytt liv ved å bli forbundet til internett. Et klassisk eksempel er en paraply som selv sjekker værvarselet. Så kan håndtaket blinke hvis det blir regn, slik at du husker å ta den med på vei ut av døren.

Biler skal snakke sammen

Noen av de nye apparatene setter krav til at fremtidens 5G-nettverk kan levere informasjon med en forsinkelse på under et millisekund. Til sammenligning er svartiden på 4G-nettverket typisk over 100 millisekunder, og man skal være heldig for å oppleve svartider på ned til 25 millisekunder.

Den lille forsinkelsen vil bli viktig for augmented reality-briller, som kan legge inn et lag av informasjon over det man ser på. Hvis man for eksempel snur hodet mot en butikk, kan tekst om utvalg og åpningstidene dukke opp i brillen.

Selvkjørende biler vil også kreve lave svartider, og forbindelsen må være ekstremt pålitelig. Bilene vil trenge å kunne kommunisere med hverandre, med trafikklys, skilt og selve veien – i tillegg til kameraer og radar. Når flere og flere biler blir koblet til nettet, vil det også bli mulig å lete etter ledige parkeringsplasser, finne stjålne biler, basere forsikringspremien på kjøremønster og tilkalle hjelp ved en ulykke.

Likevel er det ikke farten som vil bli den mest merkbare forskjellen. Mange av eksemplene på ting som blir koblet til nettet, finnes allerede, og med 5G blir de bare mer utbredt. Men det vil også bli skapt helt nye dingser som ingen tenker på.

Et annet viktig aspekt er at politikerne må bestemme hvilke frekvenser 5G skal operere i. Siden det er rift om plassen i det lave frekvensområdet, som blant andre TV- og radiostasjoner bruker, skal 5G ligge i høye frekvensbånd. Det gjør de enklere å levere store mengder data på et lite område, men det gjør det vanskeligere å dekke et stort område og trenge gjennom vegger.

Powered by Labrador CMS