Nyskaping

Grønt, visuelt, vakkert og nordisk - slik Noma i København tolker det.

Viderefører Ny nordisk mat

Nordisk ministerråd har besluttet å forlenge suksessen Ny Nordisk mat inn i en tredje periode.

Publisert Sist oppdatert

Omfanget og formålet med det nye programmet – Ny nordisk mat III – vil bli avgjort av en nordisk styringsgruppe opprettet under Nordisk ministerråd for fiskeri, havbruk, jordbruk, næringsmidler og skogbruk (MR-FJLS). I 2015 vil programmet Ny nordisk mat videreføres med men i en slanket utgave med mindre budsjett. Hovedmålet for styringsgruppen vil bli å initiere, legge til rette for og koordinere aktiviteter basert på Ny nordisk mat-manifestet.

Suksess

Prosjektet Ny Nordisk mat ble startet for 10 år siden etter at 14 av Nordens mest kjente og beste kokker, inklusive vår egen Eyvind Hellstrøm, forfattet et manifest for satsingen. Nordisk råd tok på seg koordineringsoppgaven. Sentralt i tenkningen ligger visjonen om å rendyrke en felles nordisk matkulturell identitet som bygger på de kvalitetene som allerede finnes i regionen som: renhet, enkelhet, sikkerhet og etikk. Satsingen, hvor målet er å sette Norden på det gastronomiske verdenskartet, på linje med andre matregioner og kjøkken, som det italienske, franske, arabiske osv, har så langt vært en politisk og økonomisk suksess for Nordisk Ministerråd.

Hele denne tenkningen inngår i problemstillinger knyttet opp til hva Norden skal leve av i fremtiden. Helt sentralt står begrepet «opplevelsesøkonomi», som har berøringspunkter med mange ulike næringer og aktiviteter, men hvor kultur, matkultur, mat og gastroturisme representerer store og viktige innovasjonsområder.

Gjennom de 10 årene har man fokusert på alt fra turisme og offentlige måltider til bioøkonomi og gatemat. Matturisme er nå et viktig element i turistsatsingen til alle Nordens fire land. Ifølge Nordisk råd er det 120 millioner potensielle matturister i Europa alene.

For et målbart resultat av satsingen er nettopp den voldsomme interessen for det Nordiske kjøkken, anført av verdenskjente kokker som danske Rene Redzepi, en av grunnleggerne av restaurant Noma i København, som flere år på rad er blitt kåret til verdens beste restaurant. På samme måte som den spanke restauranten El Bulli to timer nord for Barcelona, er Noma blitt et anerkjent brand med enorm pågang fra gjester fra hele verden. Av Spanias 50 millioner turister årlig, stod to millioner på den årlige ventelisten til å oppleve ett av de 8.000 årlige måltidene de serverte.

Et slikt trøkk på mat har så langt resultert i 15 Michelin-restauranter med til sammen 17 stjerner i København, fokus på matkultur, matopplevelser og produktutvikling i hele verdikjeden. Kokkene går på ingen måte lenger bare kjøkkenveien – de leder an inn hoveddøren.

Powered by Labrador CMS