Samfunnsansvar

Konsernsjef i Nordea, Casper von Koskull, tar selvkritikk etter en intern gransking av deres virksomhet i Luxembourg.

«De etiske retningslinjene har ikke vært konsekvent gjennomført»

Nordea tar selvkritikk og stenger flere titalls bankkontoer etter intern granskning.

Publisert Sist oppdatert

Som følge av de såkalte Panama-dokumentene som ble offentliggjort tidligere i år har Nordea gjennomført en omfattende intern gransking av bankens virksomheter i Luxembourg (NBSA).

Granskningen som nå er asvluttet var begrenset til offshoreselskaper administrert av advokatbyrået Mossack Fonseca, eller som har sitt sete i Panama, og som hadde et kundeforhold hos Nordea Bank Luxembourg 15. april 2016. Til sammen var 129 offshoreselskap, drøye 20 prosent av NBSAs offshoreportefølje, omfattet av ganskingen. I tillegg ble 16 selskaper i Nordic Private Banking gransket.

Skattedelen av granskningen dekket perioden fra 2010 til 2016, og har omfattet 137 selskaper. Noen av disse ble imidlertid avsluttet før 15. april 2016, opplyser NBSA. I alt beløp den forvaltete kapitalen i de 129 granskede offshoreselskapene seg til 216 millioner euro. Fem av selskapene har faktiske hovedmenn som er bosatt i Norden.

Nordea tar selvkritikk på flere punkter, selv om granskningen fastslår at det ikke gitt noe grunnlag for å konkludere med at medarbeidere i NBSA har tatt initiativ til etablering av offshoreselskaper eller aktivt har bistått kunder med å unndra skatt.

«De etiske retningslinjene som NBSA innførte høsten 2009, og som går utover det som kreves av Luxemburgs lov, og som fastsetter at Nordeas medarbeidere i rimelig grad må sikre på at kundene følgende gjeldende regler for deklarering og skatt, har ikke vært konsekvent gjennomført. Instruksjonene for hvordan man skal dokumentere at retningslinjene har blitt fulgt, har vært utilstrekkelige,» heter det i granskingsresultatene.

Nordea opplyser blant annet at det i 68 av kundedokumentene fra 2010 til 2016 var tegn av «annet slag som krever videre analyse for å bekrefte at de faktiske hovedmennene i disse selskapene har fulgt Nordeas retningslinjer for etterlevelse av skattereglene.» De fleste av disse tilfellene gjelder tiden før 2013.

Blant de 21 granskede Private Banking-kundene (5 i NBSA og 16 i Nordic Private Banking) som er bosatt i Norden og med et aktivt offshoreselskap fra 2010 til 2016, er det også fem saker som krever videre analyse.

«Granskningen slår fast at mange av de undersøkte kundekjennskapsdokumentene helt klart ikke holder den standarden som er fastsatt i konsernets retningslinjer. Dette er i hovedsak knyttet til rutinen for den såkalte forbedrede kundekjennskapen som kreves for høyrisikokunder,» skriver Nordea i en uttalelse onsdag.

Granskningen har også avdekket syv tilfeller hvor fornyelsen av fullmaktene ikke har fulgt de interne retningslinjene. «Samtidig er sannsynligvis ikke alle kriteriene som kreves for at de skal kunne betegnelse som ulovlig, oppfylt, med andre ord at medarbeidere ikke har hatt en klar fordel eller oppnådd ulovlige fordeler av tilbakedateringen,» skriver banken.

– Vi må tilpasse oss

Administrerende direktør og konsernsjef i Nordea, Casper von Koskull, sier Granskningen viser at Nordea i Luxembourg på et tidlig stadium innførte nye og strengere retningslinjer og standarder for overholdelse av skattereglene i 2009, «lenge før dette var markedspraksis eller lovpålagt.»

– Beklageligvis viser imidlertid granskningen at gjennomføringen var utilstrekkelig, og dette er ikke akseptabelt. Manglene gjelder i stor grad styringen og kontrollen. Samtidig finner jeg en viss trøst i konklusjonen om at det ikke finnes belegg for å påstå at medarbeidere i Nordea aktivt har bidratt til skatteunndragelse, sier han i en ofisiell uttalelse.

– Her vil jeg slå fast at vi ikke på noen måte tolererer at Nordea blir brukt som en plattform for skatteflukt eller aggressiv skatteplanlegging. Nordea er den største banken i Norden og har derfor en spesiell plikt til å være en god samfunnsaktør. Skatter er noe alle må betale, og det er absolutt nødvendig for samfunnet generelt at bedrifter og enkeltpersoner følger skattelovene. Vi erkjenner at det ikke er nok å følge lovens bokstav. Vi må tilpasse oss våre interessenters forventninger og de normene som finnes i samfunnet i dag for å vinne kundene tillit, sier von Koskull.

Hele ganskingsrapporten kan leses her.

Powered by Labrador CMS