Ledelse

Yngre ledere har et klarere syn på hva det vil si å være en digital leder, viser studien

Derfor burde du bli en digital leder

Bedre resultater. Inkluderende bedriftskultur. Det er mye å hente på å være en digital leder, men bare en av fem er det, viser ny studie.

Publisert Sist oppdatert

Å ha et digitalt hode er et trenduttrykk som gjerne kan se intetsigende ut, men nå har Oxford Economics i samarbeid med SAP funnet ut at det kan være noe i det. Studien Leaders 2020, som er basert på en undersøkelse av 4100 medarbeidere og ledere fra 21 forskjellige land, har avdekket nøkkelegenskaper hos ledere og bedrifter som har lyktes i dagens digitale landskap.

Prestasjon og jobbtilfredshet

Studien sammenligner resultater hos ledere som blir karakteriserte som digitale med de øvrige lederne, og peker på flere punkter de digitale lederne gjør det bedre på.

Digitale ledere kan vise til sterkere økonomiske resultater og sterkere økonomisk vekst, og har ansatte som svarer at de har en betraktelig høyere jobbtilfredshet enn hos de øvrige lederne. De har også ansatte som i større grad svarer at de hadde blitt værende i jobben dersom de fikk et annet tilbud.

Ansatte, og spesielt «millennials», forventer inkluderende ledere, mangfold, og mindre hierarki. De digitale lederne scorer bedre på utførelsen av disse faktorene enn andre ledere, og har derfor høyere sannsynlighet for å tiltrekke seg gode folk. Dette sier Mike Ettling, toppsjef i SAP SuccessFactors.

Den digitale lederen

Studien peker på to viktige punkter som karakteriserer en god digital leder og organisasjonen hans:

  • Kommunisere en digital firmastrategi: En digital leder utarbeider en digital strategi, og kommuniserer den ut i organisasjonen. En slik strategi inneholder en digital visjon, og en plan for hvordan man skal implementere teknologi i de ulike organisasjonsleddene. Dette inkluderer også opplæring og oppfølging av alle ansattes teknologiske ferdigheter.
  • Flatere og strømlinjeformet organisasjon: En digital leder reduserer kompleksitet og byråkrati ved å gi mer ansvar til mellomledere og medarbeidere, og fordele beslutningstakingen utover i organisasjonen. Lederen tilrettelegger også for at ansatte har tilgang på, og bruker, den nyeste teknologien. Til sammen gjør dette at organisasjonen er i bedre stand til å treffe raske og gode avgjørelser basert på den nyeste informasjonen.
Powered by Labrador CMS