Arbeidsliv

Til tross for kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksens tøffere krav til lærerne, øker bruken av ukvalifiserte lærere i grunnskolen.

Flere lærere uten utdanning

Bruken av ukvalifiserte lærere i grunnskolen har økt med over 20 prosent, til tross for at regjeringen stiller strengere krav til dem som vil bli lærere.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver Klassekampen.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har innført et nytt krav om fire i matematikk fra videregående skole for alle som skal gå på grunnskoleutdanningen. Målet er er å øke kvaliteten på lærerne i grunnskolen.

Likevel øker bruken av ukvalifiserte lærere, viser tall fra Utdanningsdirektoratet. Fra 2015 har antallet timer undervist av lærere som ifølge Udir «ikke har en lærerutdanning eller annen godkjent utdanning for tilsetting i grunnskolen» økt med over 250.000 timer. Regnet om i årsverk tilsvarer økningen rundt 400 fulle årsverk – en økning på 21,5 prosent.

Leder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal, mener utviklingen er uholdbar, og er opprørt.

– Vi ser at de formelle kravene for å utdanne seg til lærere økes. Vi får stadig høyere formelle krav for å undervise i hvert enkelt fag. Samtidig står bakdøra vid åpen. Man henter inn folk uten lærerkompetanse og som ikke er kvalifiserte. Det kan ikke fortsette, sier Handal til Klassekampen.

Kompetanseløftet for lærerne går heller ikke på skinner. Regjeringens nye krav om fire i matematikk har ført til at mange har problemer med å fullføre utdannelsen. På oppsamlingskursene for dem som ikke klarte fire i matematikk i sommerferien strøk tre av fire.

Powered by Labrador CMS