Arbeidsliv

Gamblere bryr seg ikke om merkevarer

En ny undersøkelse viser at merkenavn og lojalitet betyr svært lite sammenlignet med gode tilbud

Publisert Sist oppdatert

Undersøkelsen er gjennomført av Rocket Fuel, og viser hvordan aktive brukere av spill på internett reagerer på annonsering, basert på statistikk fra mer enn 1.530 aktive spillere i Italia, Tyskland og Frankrike i en måned i 2016. Resultatene viser at 95 prosent av europeere er tilbøyelig til å forlate nåværende spillside til fordel for en annen nettside med et bedre tilbud.

Konkurranseutsatt industri

Undersøkelsen peker på hvor konkurranseutsatt spillindustrien er, der lojalitet og merkevarenavn spiller en forsvinnende liten rolle. Det kan være flere grunner til det. Mange spillere har kontoer hos flere av aktørene, og benytter den som gir det beste tilbudet for øyeblikket.

De mest lojale kundene finner man i Frankrike, der gjennomsnittsspilleren bare har 1,7 forskjellige kontoer, til forskjell fra tre kontoer i illojale Tyskland.

En annen årsak til mangelen på lojalitet kan være at mye av gambling skjer spontant. Rundt to tredjedeler av all nettspilling skjer impulsivt, viser undersøkelsen. Nok en gang troner Tyskland på toppen, der 68 prosent av all spilling ikke er planlagt.

Spontaniteten kommer til syne når halvparten av personene i undersøkelsen svarer at de under store arrangementer, som OL og VM, spiller på idretter de vanligvis ikke ville ha spilt på.

Kunstig intelligens gir markedsførere sjansen til å lære og nå brukere på nøyaktig riktig tidspunkt og forbedrer dermed brukeropplevelsen

Digitalisert markedsføring

Reklame har blitt svært viktig for nettgambling, og spesielt skreddersydd reklame. Miljøet er datadrevet, og kan bruke kunstig intelligens til å drive og optimalisere reklamekampanjer.

Undersøkelsen støtter viktigheten. Halvparten av forbrukerne svarte at de hadde blitt påminnet å plassere penger i nettspill fra en annonse. Den kunstige intelligensen gjør at selskaper kan nå en aktuell kunde gjennom riktig markedsføringskanal, og til riktig tid.

– Nettspill vet hva som tiltrekker og lokker spillernes impulser. Å forstå hvorfor, når og hvordan spilleren reagerer på ulike vinnermuligheter gir en uvurderlig innsikt. Kunstig intelligens gir markedsføreren mulighet til å nå forbrukere i rett tid og forbedrer dermed opplevelsen av markedskampanjen, sier Magnus Johansson, Nordensjef i Rocket Fuel.

Powered by Labrador CMS