Ledelse

Hva toppledere kan lære av designere

Design dreier seg om å gjøre visjoner om til virkelighet.

Publisert Sist oppdatert

I jakten på ledelsesmodeller som kan erstatte hierarki og kontroll, mener Shlomo Ben-Hur, professor i ledelse og læring ved IMD, at det kan være noe å hente i designermiljøene. I et innlegg på sidene til handelshøyskolen IMD viser han. Joseph Press og Jean-Lois Barsoux til at designere er vant til å håndtere utfordringer som mangfold, virtuell jobbing og en mer «flytende» organisering enn hierarki.

Akademikerne fremhever tre arbeidsmåter designere bruker som de mener også kan være nyttige for toppledere. Dette er ikke nye måter å jobbe på, heller ikke i næringslivet, men IMD-akademikerne mener at leder kan lære av det helhetsperspektivet designere har når de jobber med innovasjon.

  • Start med å skissere et fremtidsbilde
    Designere starter med en idé om hva de skal få til. Toppledere rådes til å skissere et fremtidsbilde for teamet - og det skal helst gjøres på overbevisende vis, slik at man skaper entusiasme. Lederens viktigste rolle på veien til å gjøre fremtidsbildet til virkelighet, blir ifølge fagfolkene fra IMD å legge til rette for arbeidet gjennom å søke etter svar, ikke ved å selv komme med svarene. I tillegg til å forene folk om en felles visjon, er det lederens oppgave å jobbe frem og integrere mangfoldet i medarbeidernes bidrag.
  • Bygg broer
    Designere er vant til å bygge midlertidige prosjektteam og få folk med ulike perspektiver fra ulike kunnskapsmiljøer til å jobbe sammen frem mot et definert sluttpunkt. God design krever samarbeid på tvers av disipliner. Ledere må også, i større grad enn før, trekke på spesialister fra ulike hold. Noen vil befinne seg internt i organisasjonen. Andre vil komme utenfra. Teamarbeid blir viktig, men når folk befinner seg på ulike steder og i ulike miljøer, må lederne jobbe hardere for å koordinere, gi tilbakemeldinger og kommunisere på tvers av «siloene».
  • Gå for å få et forsprang
    Designere tror på å oppmuntre til eksperimentering og kreativitet. De er opptatt av kontinuerlig forbedring og tanker om å være i forkant istedenfor å gå for løsninger der de går for det som er «godt nok». Ifølge Shlomo Ben-Hur og kollegene er toppledere mer opptatt av innovasjon enn tidligere, ikke bare gjennom FoU-team, men gjennom ulike team i organisasjonen. For å bidra til å fremme innovasjon, bør ledere stille spørsmål istedenfor å gi direktiver. En annen nøkkeloppgave for ledere i en innovasjonsprosess er ifølge fagfolkene å skape et trygt miljø som støtter det å ta risiko, og som tolerer det å gjøre feil.
Powered by Labrador CMS