Ledelse

Hvordan takler du primadonnaene dine?

Det gode arbeidsmiljøet skapes ikke ved å prøve å forandre primadonnaer og vanskelige medarbeidere. Spørsmålet er heller hvordan du kan utnytte deres særegenheter og egenskaper, mener tidligere medieleder og radio og tv-programleder Per Henrik Stenstrøm.

Publisert Sist oppdatert

–Vi er for dårlige til å la folk få være seg selv. Bedriftene går ikke bedre hvis alle er helt like, sier Stenstrøm til Ukeavisen Ledelse.

Han har 30 års erfaring fra tv, radio og trykte medier – de fleste av dem som redaksjonell leder. Han er også en kjent radio- og TV-programleder, med erfaring fra Dagsrevyen og P4s aktualitetsmagasin «Sytten Tretti». Tdligere var han programleder for kriminalmagasinet «Etterlyst» på tv3. De siste årene har han vært programdirektør i P4.

Nå har Per Henrik Stenstrøm tatt skjeen i egne hender, og reiser rundt med et foredrag om hvordan man takler vanskelige medarbeidere og primadonnatyper. De har han nemlig god kjennskap til – fra sin tid i mediebransjen.

Den vanligste feilen ledere gjør, er å prøve å meisle ut en lik kurs for alle medarbeidere, mener han Gjennom å lede journalister, kunstnere og artister – kreative typer og krevende bedrevitere – har han lært at arbeidsplasser må utnytte ulikhetene og dyrke forskjellene blant medarbeiderne.

– Vi må tåle krevende kolleger, og vi må slutte å hate primadonnaene og de krevende kollegene. I stedet må vi erkjenne at vi trenger dem, sier han.

«Vi må tåle krevende kolleger., og vi må slutte å hate primadonnaene og de krevende kollegene. I stedet må vi erkjenne at vi trenger dem»

Gitt opp kallet

Han trekker frem journalister som en særlig krevende type medarbeidere.

– Journalister har blant annet problemer med at tidligere journalister blir ledere. De føler på mange måter at disse personene har gitt opp kallet sitt, sier han

Han hevder at mediebransjen har avlet mye middelmådighet når det gjelder kultur for lederskap, og at satsingen på lederskap har vært for dårlig.

– Man utvikler for eksempel ikke gode ledere ved å la dem sitte på fanget til sjefene sine. Man blir heller ikke en god leder av å ha vært en god journalist., sier han.

Selv har han gjennomført Solstrandprogrammet, som er et lederprogram i regi av NHH. Han anbefaler flere i mediebransjen å utdanne seg til å bli bedre ledere.

– Per i dag har ikke ledergjerningen noen status blant journalister, sier han.

Pågangen fra bedrifter som har behov for Stenstrøms foredragstjenester viser imidlertid at bedrifter i mange bransjer støter på den samme problemtikken, hevder han.

Dårlige relasjoner

Stenstrøm viser til en NRK-undersøkelse som viser at to av fem misliker kollegaene sine. Dårlige relasjoner på jobben fører til at mange blir sykmeldte.

– Det som kjennetegner vanskelige medarbeidere er at de er utfordrende. De er ofte i opposisjon. Noen er late, upresise og utfører ikke arbeidsoppgavene sine, mens andre kan være flinke, men likevel utfordrende, forklarer han.

Per Henrik Stenstrøm forteller at han er inspirert av den danske forskeren Helle Hein, som har forsket på primadonnaledelse. Heins forskning viser at bildet vi har av primadonnaene – som barnslige, hysteriske, egosentriske og ledelsesresistente – ikke stemmer. I stedet kommer det frem at primadonnaene ofte er drevet av et overordnet mål, men at dette målet ofte blir misforstått av omgivelsene.

– Folk har ulike bilder av hvordan en arbeidsplass skal være. Medarbeidere har også ulik grad av motivasjon. Noen vil bli ledet, mens andre vil styre selv. Derfor må vi stille spørsmål og kommunisere med hverandre. Først da kan vi avdekke misforståelser, løse problemer og finne den mest produktive veien videre, sier Stenstrøm.

Atle Antonsen, Johan Golden, Terje Sporsem og Dora Thorhaldsdottir er bare et lite knippe av medarbeiderne Stenstrøm har vært sjef for.

– Primadonnaer og vanskelige medarbeidere finnes i alle typer bedrifter. Derfor er det viktig å ha kunnskap om hvordan du håndterer dem, avslutter Stenstrøm.

Slik takler du primadonnaer og vanskelige kollegaer:

Start med deg selv:
  • Hva slags type er du? Hva motiverer deg? Er problemet egentlig at du ønsker at alle skal være lik deg?
Ta ansvar:
  • Hvis du ser et behov hos en medarbeider, så må du dekke det behovet. Selv om det er totalt forskjellig fra dine behov
Selvinnsikt:
  • Som leder har du et ansvar for å undersøke hvordan du virker på andre mennesker. Finn ut mer om det. Hvordan virker du egentlig på medarbeiderne dine. Motiverer du eller dreper du motivasjonen?
Sett pris på ulikhetene:
  • Kunne du virkelig unnvært de vanskelige medarbeiderne? Er det ikke de som får virksomheten framover? Som tør å utfordre. Som kanskje har de beste idéene. Det kommer tross alt noe godt ut av at noen er bråkmakere
Del inn i arketyper:
  • Primadonnaer, egotrippere som trenger masse ros, de innadvendte, godværstypene, kranglefantene, surpompene, bedreviterne og de som er aktivt uengasjerte og kun hever lønn. Husk at du skal være en god leder for alle typer medarbeidere
Mentalisering:
  • Når vi kjører bil, irriterer vi oss over syklistene. Når vi selv sykler, irriterer vi oss over bilistene. Tren på å se saken fra en annen side. Den som evner å endre perspektiv, er en klok leder
Tåle talent:
  • Klarer du å ta vare på de unge fremadstormende medarbeiderne som utfordrer deg? Unge primadonnaer kan lage mye trøbbel. Men husk at du har rekruttert dem for at de skal gjøre en forskjell
Det er de andre:
  • Hvis du skal behandle medarbeidere likt, må du behandle dem ulikt. Ingen har like behov. Og husk at på seg selv kjenner man ingen andre. Noen trenger ros. Andre bryr seg ikke. Noen trenger fellesskap. Andre vil være i fred. Noen ser hva som må gjøres. Andre trenger instrukser
Konflikt:
  • Er du en konfliktanalfabet? En arbeidsplass skal ikke nødvendigvis være en koseklubb. Det skal utrettes et stykke arbeid også. Konflikt er ikke bare negativt. Kanskje positivt
Powered by Labrador CMS