Kunstig intelligens

Kunstig intelligens gir ­markedsførere nye muligheter

Kunstig intelligens vil påvirke hvordan vi markedsfører våre produkter og tjenester i fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

SYNSPUNKT. Kunstig intelligens (AI) er på alles lepper.

Googles Assistant leser ut retninger for oss, Washington Post publiserte OL-resultater i Rio med hjelp av en AI-bot, verdensmesteren i brettspillet Go, Lee Se-dol, har blitt beseiret av AI programmet AlphaGo og sist, Sonys forskerteam Sony CSL Research Laboratory har skrevet poplåter med ved hjelp av AI.

Å bruke kunstig intelligens til å styre våre markedsføringskampanjer er positivt fordi vi får mer korrekte analyser og skreddersydd informasjon. Men hva er egentlig den den generelle oppfatningen av AI i bransjen? For å finne ut av dette, spurte vi markedsførere rundt om i Europa, om hvordan de oppfatter den kunstige intelligensens rolle i bransjen.

Effektive verktøy

En undersøkelse utført av Rocket Fuel viser at 8 av 10 markedsførere tror at teknologitilpasning er en stadig mer nødvendig egenskap for å lykkes i bransjen. Teknologiens konstante tilstedeværelse i forbrukerens hverdag har ført til en raskt voksende informasjonsflyt fra forbrukeren til markedsfører. Markedsførere som effektivt klarer å bruke denne informasjonen til å skreddersy og tilpasse kampanjer til forbruker, og dermed få en betydelig avkastning på investeringen (ROI). Men bare hvis teknologien blir brukt på en effektiv og innsiktsfull måte som møter kravene fra forbrukerne.

Markedsføringen må oppfattes som nøyaktig slik som forbrukeren ønsker å oppfatte den

Forbrukerne tar ikke hensyn

Forbrukerne beveger seg fritt mellom ulike enheter og gjør det uten hensyn til tid og sted. Forbrukerne krever raskere nedlastingstider, personlig tilpasset informasjon og sikkerhet når de er på nettet. En effekt av dette er at markedsføringen må oppfattes som nøyaktig slik som forbrukeren ønsker å oppfatte den. Markedsførers evner til å analysere og bruke de innsamlede dataene blir derfor sett på som to viktige egenskaper for å lykkes i dag. Til tross for den massive strømmen av informasjon, er det få markedsførere som bruker informasjonen om forbrukerne til det fulle. Dette skjer på grunn av mengden av data som kan være overveldende, og vanskelighetene med å lage nyttige analyser.

En sterkere merkevare

Dagens markedsførere i dag håndterer både første-, andre- og tredjegangs data. En vellykket behandling og analyse av all denne informasjonen hjelper varemerkene og markedsførerne til å identifisere hvordan, hvor og når man skal nå ut og påvirke forbrukeratferd og dermed maksimere avkastningen.

Hvis du ikke kan effektivt analysere primærdata, kan det i verste fall føre til at innsatsen ble kastet bort på forbrukere som ikke er interessert i tilbudet, eller verre; de har allerede kjøpt det de trenger. Kunstig intelligens og maskinlæring spiller derfor en nøkkelrolle i hvordan markedsførere kan nå ut med sine budskap i en raskere og mer nøyaktig måte.

Innsikt er suksess

AI-teknologi muliggjør at maskinene kan lære, noe som igjen åpner opp for automatiserte prosesser, raskere analyse og tolkning av komplekse data til nyttig innsikt som markedsførere kan bruke i sitt arbeid. Kunstig intelligens kan analysere data som inneholder millioner av parametere som demografi, atferd og andre kontekstuelle parametere.

Det er ikke bare tid, sted, den aktuelle nettsiden og valg av enhet som er avgjørende for hvordan en annonse er skreddersydd for å nå forbrukerne. Aktuelle hendelser som nylig klikket annonser, besøkte nettsider, kombinert med langsiktige faktorer som surfevaner, kjøpevaner og interesser har innflytelse. Alle variablene er like viktige for å forstå hvordan forbrukerne vil oppleve og reagere på den planlagte markedsføringen, samtidig som det hjelper markedsføreren å nå forbrukere når de er mest kjøpevillige.

AI er ikke en trussel

Kunstig intelligens bør ikke bli sett på som en trussel mot markedsførerens jobb, men som en mulighet til å avgrense kampanjer og levere budskap til forbrukeren til rett tid og med et innhold, som fører til økt avkastning.

De neste fem årene forventer vi å se en økt bruk av disse teknologiene fra både markedsføringsbyråer og merkevarer. Å omfavne den stadig viktigere teknologien vil være helt avgjørende for markedsførere som ønsker å oppnå suksess med sine kampanjer.

Magnus Johansson er Norden-sjef i selskapet Rocket Fuel

Magnus Johansson

SYNSPUNKT. Magnus Johansson er Norden-sjef i selskapet Rocket Fuel


Powered by Labrador CMS