Ledelse

Butikksjef Linn Jeanette Helgesen sammen med daglig leder leder for frukt og grønt, Einar Dyvik.

Linn Jeanette Helgesen: Fra ekstrahjelp til sjef

Hun leder den største dagligvarebutikken i Bergensregionen. Hun elsker jobben sin. Hun har gått gradene fra hun begynte som ekstrahjelp. Hun tar fortsatt et tak utpå gulvet.

Publisert Sist oppdatert

Linn Jeanette Helgesen (42) leder en av de største dagligvarebutikkene på Vestlandet. Da hun begynte i Coop-systemet som 13-åring, hadde hun ikke i tankene å bli værende i dagligvarehandelen, ei heller at hun en dag skulle bli sjef for en av de største butikkene.

Men da muligheten til å stige i gradene bød seg, valgte hun å hoppe i det. Det begynte med jobb som ekstrahjelp. 30 år senere er Helgesen sjef for OBS Lagunen med 400 millioner i omsetning og 110 ansatte under seg.

– Det er mye ansvar, men jeg trives med det, sier Linn Jeanette Helgesen.

– Som leder i dag, føler jeg det som en enorm styrke at jeg har gått gradene. Jeg begynte som skolehjelp i 1987 i det som da het Arna og Åsane samvirkelag, ble noen år senere kassadame, og har etter hvert vært gjennom alle avdelingene.

Ikke planlagt

Til å begynne med jobbet Helgesen på deltid ved den lokale butikken i Arna. I 1994 fikk hun tilbud om en fulltidsstilling ved Obs Lagunen. Det er den største dagligvarehandelen, beliggende i det største kjøpesenteret i Bergen.

Den gang var det bare meningen at det skulle bli et hvileår. Linn Jeanette Helgesen hadde nettopp fullført videregående skole, og tanken var at hun skulle bruke tiden til å finne ut av hva hun ville bli. Men hun steg rask oppover i systemet, gikk fra kassadame til informasjonsleder, og da hun fikk muligheten til å delta på Coops interne lederutviklingsopplegg, var hun ikke tvil lenger.


«Nordmenn kan bli flinkere. Et smil koster så lite»

– Jeg har ikke angret en dag.

På mange måter har Helgesens karriere vært et typisk løp i Coop. I Coop-systemet driver en systematisk og jakter på de rette lederemnene. 80 prosent av lederne i Coop Hordaland rekrutteres internt. Kvinneandelen blant lederne er 49 prosent. Så selv om Linn Jeanette Helgesen leder den største dagligvarehandelen i regionen, er hun som butikksjef et typisk eksempel på en Coop-sjef.

Hun gikk først et halvt år som konstituert butikksjef før hun i januar 2015 ble fast ansatt butikksjef for Obs Lagunen. For henne er trivsel i jobben, og det å samarbeide med andre medarbeidere som et team, av stor betydning.

– Det er en av grunnene til at jeg valgte dette yrket. Jeg kunne ikke ha sittet på et lukket kontor. Dette er gøy, bemerker Helgesen til Ukeavisen Ledelse.

– Jeg jobber my på gulvet og synes det er kjekt å være ute blant kunder og ansatte.

Linn Jeanette Helgesen (42)

  • Stilling: Butikksjef, Obs Lagunen
  • Bosted: Espeland, Bergen
  • Familie: Mann og to gutter på henholdsvis 10 og 15 år. Guttene har allerede spurt om å få jobbe i butikken, men har fått beskjed om at det først skal på videregående skole
  • Utdanning: Videregående skole, blant annet to år med handel og kontor på Hav. Coop kompetanse og lederutdanning. Nordnorsk Lederutvikling
  • Karrieglimt: Ekstrahjelp, kassadame, hypermarkedssjef.
  • Fritid: Lite tid til fritidsaktiviteter. Tiden hun ikke er på jobb, tilbringer hun mest hjemme med familien.

Rettferdig gledesspreder

Linn Jeanette Helgesen sier selv at hun er et sosialt menneske, hun liker å møte mennesker, hun vil gjerne være med å dra lasset, hun har alltid et smil og et godt ord til sine ansatte – selv om hun også kan være en krevende sjef når det er nødvendig.

Når hun skal karakterisere seg selv som sjef, tror hun at hun er en rettferdig sjef. Og hun legger stor vekt på å se sine medarbeidere. Samtidig krever hun at ansatte står på og møter kundene med et smil og en hjelpende hånd.

– Ansatte må gjøre jobben sin. Men samtidig må jeg være villig til å høre på dem når de har problemer, sier hun og understreker at det er et særdeles godt samarbeid blant alle ansatte.

Når Helgesen tar med Ukeavisen Ledelsen rundt i butikken og bak i lageret og kontordelen, har hun alltid en kommentar eller en oppmuntring til medarbeidere som vi møter på runden. Tonen er åpen, imøtekommende og spøkefull. Det er tydelig at hun er godt likt som sjef.

– Mange av de ansatte her har jeg et personlig forhold til, forteller Helgesen og legger til at det er liten turnover i hennes butikk. De som jobber full tid ved Obs Lagunen, har vært der i mange år.

– Vi har et veldig godt arbeidsmiljø.

Alt for kundene

Linn Jeanette Helgesen fremhever at Obs generelt legger vekt på å skape og sørge for et godt og trygt arbeidsmiljø. Og kjeden gir talenter muligheter til å prøve seg med utvidet ansvar. I tillegg kommer kompetansetrening og kursing som gir nødvendig fagkunnskap.

– Coop tar vare på sine ansatte, påpeker hun.

Samtidig understreker hun at det er et tøft yrke. Den som skal jobbe i dagligvarebransjen må ha god helse, dette er ikke noen 9-til-4-jobb. En må ha stå-på-vilje, og en må like å jobbe med kunder og mennesker.

– Det er kundene vi lever av. Og vi må være villig til å imøtekomme deres ønsker og behov og gi dem det lille ekstra som gjør dem til tilfredse kunder, slår Helgesen fast.

Selv ikke for regionens største dagligvarehandel går tingene av seg selv. Obs Lagunen må hele tiden heve seg og markere seg i forhold til sine konkurrenter. Linn Jeanette Helgesen tror at butikken hennes skiller seg ut ved å ha et spesielt fokus på service. Hun prenter stadig inn overfor sine ansatte at kundene må føle at de blir sett. Da kommer de tilbake.

– Jeg føler at vi er i stand til å gi en service utenom det vanlige. Vi får hele tiden positive tilbakemeldinger. Folk er fornøyd, og vi har mange faste kunder.


«Som leder i dag, føler jeg det som en enorm styrke at jeg har gått gradene»

Et andre hjem

Helgesen peker videre på at beliggenheten også er noe som skiller butikken hennes ut. Den har stor betydning for Obs Lagunen poengterer hun. Den er svært gunstig, strategisk plassert i det største kjøpesenteret i Bergen og med Bybanestopp omtrent inne på kjøpesenteret.

Da Bybanen i Bergen, som er det lokale lettoget/forstadsbane, åpnet andre byggetrinn med endestopp ved Lagunen sommeren 2013, økte trafikken til senteret dramatisk. Ifølge Helgesen har Bybanen betydd veldig mye for Obs Lagunen.

– Før hadde vi nesten bare kunder som kom kjørende til Lagunen. Med Bybanen har vi fått et helt nytt segment av kunder.

Tiden siden Linn Jeanette Helgesen startet karrieren sin som ekstrahjelp for snart 30 år siden og frem til i dag som butikksjef for Obs Lagunen, har vært en eneste lang og givende reise i følge henne selv. – Jeg har lært vanvittig mye på denne veien, sier hun.

Obs Lagunen er nesten blitt hennes andre hjem. Og hun mener at det er nødvendig å ha en slik motivasjon, ellers kunne hun ikke holdt på over så lang tid. Jobben er krevende, og til tider kan det gå utover familien.

Heldigvis er det ikke noe problem for Helgesen. Mannen hennes jobber også i butikk, så han vet hva det innebærer. Hun føler at hun har støtte i familien, både av mann og hennes to barn. Jobben har aldri ført til noen konflikt internt i familien.

Jobber med mennesker

Noen ganger kan det likevel bli vel hektisk. Linn Jeanette Helgesen husker spesielt da nattåpent var noe nytt. Hun forteller at folk slåss over pallene etter hvert som de ble kjørt inn i butikken. Blant annet hadde Obs Lagunen lagt ut flere Lego-produkter til salgs. Alt var borte i løpet av fem minutter.

Det Helgesen synes er den største utfordringen er å nå gjennom til alle ansatte. Som hun peker på, er det tross alt mennesker hun jobber med, og det er ikke alltid like lett å få alle til å jobbe sammen. Hennes jobb er blant annet å få alle til å forstå at det er kundene de jobber for, og å få dem til å jobbe for de samme målene.

– Det er ikke til å komme utenom at vi er nødt til å oppdra ansatte til å forstå kundeservice. Nordmenn kan bli flinkere. Et smil koster så lite, sier sjefen som gjerne og ofte trekker på smilebåndet.

– Vi skal ikke så langt over grensen før vi finner en helt annen mentalitet.

Linn Jeanette Helgesen har funnet plassen sin, hun skal ikke høyere opp sier hun. – Jeg er nå der jeg har lyst til å være. Jeg leder en stor butikk, har fortsatt kontakt med ansatte og kunder. Dette er perfekt.

Powered by Labrador CMS