Ledelse
Medarbeidersamtalen: – Mangler forankring og forståelse
Etter å ha jobbet med mer enn 300 bedrifter, og sett gjennom 500 medarbeidersamtaleskjemaer, kunne lederutvikler Rune Semundseth konstatere at medarbeidersamtalen er et forsømt lederverktøy. Det ble det bok av.
I boken Medarbeidersamtalen 2.0 tar lederutvikler Rune Semundseth i Businessmastering et oppgjør med både lederens og medarbeiderens roller i den viktige samtalen. En av de viktigste feilene som gjøres i norske bedrifter handler om medarbeideren.
– Ledere må få vite hva de viktigste spørsmålene er, og må slutte med å dytte disse over på HR-funksjonen, sier han.
Han beretter om bedrifter som gjennomfører medarbeidersamtaler, uten at målet er ny forståelse og forankring av forventninger og arbeidsoppgaver. I mange av bedriftene var heller ikke samtaleverktøyet utviklet i bedriftene som bruker det.
– Når bedrifter forteller meg at de har fått tak i et skjema fra Mattilsynet, mens de selv driver en helt annen type virksomhet, ringer alarmklokkene. Nå er det på tide at medarbeidersamtalen handler om medarbeideren. Skal man få til det, må man forberede seg bedre enn mange bedrifter gjør i dag, understreker han.
Vi trenger å forstå overskriftene i livet til et menneske, for å kunne være dyktige ledere.
Nødvendig onde
Ifølge Semundseth er medarbeidersamtalen i dag nærmest et onde som man vil ha overstått. Nå maner han ledere til å innse at samtalene må dreie seg mer om indre motivasjon hos medarbeideren.
Han tror mange ledere opplever medarbeidersamtalen som et ork, fordi de har en oppfatning av at loven sier at de må gjennomføre den. Det er ikke tilfelle, sier han:
– Det er en dårlig start at mange tror man er forpliktet til å gjennomføre medarbeidersamtalen av arbeidsmiljøloven. Det fører til at mange ledere outsourcer ansvaret for dette til HR. Hvis man i tillegg finner skjemaer på nettet, eller kopierer andre, opptrer man uansvarlig, sier Semundseth.
Han forteller at hver og én av virksomhetene han har jobbet med hadde implementert prosessen rundt medarbeidersamtalen med helt fundamentale feil eller mangler.
– De vanligste feilene kunne knyttes til manglende forankring eller forståelse. Felles for ledergruppene er at de ikke hadde skapt dette instrumentet sammen. De hadde enten funnet et skjema på nettet, eller fått utlevert et skjema fra HR. Begge deler er grunnleggende uheldig. Ja, det er en fatal start på et så viktig arbeid, poengterer han.
– Fire faser, ikke tre
En annen erfaring Rune Semundseth har gjort seg er at svært mange bedrifter gjennomfører en medarbeidersamtale i tre faser. Da glemmer de ofte den viktigste av dem alle, mener han.
– Hvis ikke forankring og forståelse er inkludert hopper man rett inn i det, uten å vite hva man vil få ut av samtalen. Strategier skal operasjonaliseres, medarbeidere skal føle seg ønsket, den indre motivasjonen må være til stede og medarbeideren må føle tilhørighet til bedriften for å fungere på et høyt nivå, forklarer han.
Etter å ha sett gjennom 500 skjemaer for medarbeidersamtaler hos bedrifter, kan Semundseth fastslå at ingen av dem inneholder noe om tilhørighet. Uten å spørre om hva tilhørighet betyr for den enkelte, vil ikke lederen kunne forstå denne særdeles sentrale indre-motivasjonsfaktoren hos medarbeideren.
– Som leder må du tørre å spørre hva medarbeideren mener med tilhørighet. Vi trenger å forstå overskriftene i livet til et menneske, for å kunne være dyktige ledere. Slik kan du bli en enda bedre bidragsyter for at andre skal kunne lykkes på jobb, utdyper han.
Utydelige ledere
Dersom ledere sliter med å være tydelige overfor sine medarbeidere, er det spesielt viktig at de gjennomfører gode prosesser både før og etter medarbeidersamtalen. Medarbeideren må også forberede seg godt før samtalen, påpeker Semundseth:
– Denne prosessen kan bidra til at lederne blir tydeligere. Erfaring med slike prosesser vil også hjelpe lederne. Mange ledere trenger også å lære mer om en coachende stil på medarbeidersamtalene, forteller han.
Medarbeiderskap
Det er viktig ikke å glemme hva en medarbeidersamtale handler om, påpeker Semundseth. Når vi vet at vi vil hverandre vel, og gjør hverandre godt, er det betydelig enklere å gjøre hverandre gode.
– Ledelse handler om å angi retning. Når lederen og medarbeideren deler lederskapet, og bygger et medarbeiderskap, er lederskapet på sitt sterkeste. Et aktivt medarbeiderskap innebærer at medarbeideren er myndiggjort og ansvarliggjort i sitt arbeid, og at medarbeideren forstår hvilke ferdigheter som er mest avgjørende i sin arbeidsrolle. Det er derfor en strategisk og viktig samtale for begge parter, gitt at den gjennomføres på en profesjonell og god måte, understreker han.