Ledelse

Mener ledere bør lete etter feil

Ledere bør engasjere seg og gå systematisk til verks for å finne feil – og lærdommen i dem, mener Julian Birkinshaw, professor ved London Business School.

Publisert Sist oppdatert

Det gjelder å lære av sine feil. Det gjelder å få folk i bedriften til å reflektere over hva som har gått galt, og gjøre tingene bedre neste gang. Joda, det høres fint ut, men det kommer ikke naturlig. Det er tross alt smertefullt å rote rundt i gamle fadeser, og de fleste oss foretrekker å se framover – ikke bakover. Dette konstaterer Julian Birkinshaw, professor ved London Business School, i innledningen i artikkelen «Increase Your Return on Failure» i Harvard Business Review (HBR) tidligere i år.

Han og noen kolleger har utviklet et verktøy hvor de kategoriserer kostnader, men også alle mulige kilder til verdi som kan oppstå i kjølvannet av et havarert prosjekt. De har begynt å teste dette verktøyet ute i noen bedrifter, etter sigende med lovede resultater.

Liv og lære

I et intervju med danske Ledelse i Dag beskriver Birkinshaw dette som et av de store paradoksene i ledelse: Alle ledere sier at organisasjonen de leder skal lære av feil, og de vet også at dette kan bidra til vekst. Likevel har de veldig vanskelig for å etterleve det i praksis og de gjemmer ofte fiaskoene unna.

Det er altså et stort gap mellom ledernes retorikk og ledernes praksis.

Lag en læringsliste

Å lære av feil er et «regnestykke» med både en kostnadsside og en verdiside. Professoren anbefaler i HBR-artikkelen å gå konkret til verks også på verdisiden når feil skal analyseres. Han oppfordrer ledere til å gå systematisk til verks for å få snakket igjennom hva de ulike prosjektene kan gi av lærdom om:

  • kunde- og markedsdynamikk (endrer kundenes preferanser seg?)
  • organisasjonenes strategi
  • kultur
  • prosesser - herunder hvordan du og teamet ditt jobber (arbeidsmåter, eventuelle samarbeidsproblemer, kompetanse på team/individuelt nivå etc.)
  • fremtidige trender

Få det fram

Noe av poenget er å få rutiner og verktøy for å snakke om feil, slik at man igjen får de lærdommene feilene kan gi opp på bordet. Og professoren mener at toppledelsen må på banen. De bør ifølge Birkinshaw møtes jevnlig for å snakke igjennom feilene fra de ulike delene av organisasjon. Professoren anbefaler at feilgjennomgangene gjøres raskt, poengtert og ofte. Det skal skje både i gode og dårlige tider, og seansen skal være fremadskuende, med vektlegging på læring.

Neste steg – og håp – er at organisasjonen skal lære av sine feil på et overordnet nivå. Kanskje kan toppledelsen se om det er overordende ting - som strukturer og kultur – det bør gjøres noe med? Kan en avdeling lære noe av feil gjort i en annen avdeling? Og - hvordan kan man ta det som har mislykkes med seg inn i det videre strategiarbeidet?

Ledelse står i veien

Julian Birkinshaw sier til Ledelse i Dag at ledelsesmetoder og måter å belønne på står veien for at man lærer av sine feil. Han viser til at det fremdeles er slik i de fleste bedrifter at man får belønning når prosjekter lykkes. Det er sjelden noen får belønning for å ha fått fram ny og banebrytende viten hvis det er oppstått på bakgrunn av et mislykket initiativ.

Powered by Labrador CMS