Nyskaping

Rema inn på eiersiden i Kolonial.no

Rema 1000 kjøper seg inn i dagligvarehandel på nett. Ekspert tror det kan bidra til å skyte fart på nordmenns vilje til å handle mat på nett.

Publisert Sist oppdatert

Rema 1000 har kjøpt seg inn i nettbutikken Kolonial.no, skriver Aftenposten.

Kjeden er ikke den første av matvaregigantene som satser på nye, nettbaserte løsninger for å nå ut til flere kunder. Meny-kjeden og Rimi har begge allerede kastet seg på trenden.

Dagligvareekspert Erik Fagerlid i PA Consulting forventer en økning i netthandel av mat nå som flere av de store dagligvarekjedene går inn på eiersiden i nettbutikkene.

– Det vil nok skje det samme i Norge som i utlandet, at netthandelen først skyter virkelig fart når de etablerte kjedene kaster seg inn på eiersiden. Derfor er det en helt naturlig utvikling at både Meny og Rema går inn i dette markedet, og vi vil nok se at de andre følger etter, sier Fagerlid.

– Dette er en merkedag for oss i Kolonial.no. Rema 1000 er Norges ubestridte lavpriskonge, og med hjelp av deres innkjøpskraft står vi enda bedre rustet til å vinne kampen om kundene, sier Karl Munthe-Kaas, administrerende direktør i Kolonial.no, i en pressemelding.

– Kolonial.no og Rema har veldig lik filosofi. Enkelhet, effektiv drift og lave priser. Vi er begge utfordrere, selv om vi opererer i forskjellige markeder, sier Rema-sjef Ole Robert Reitan.

Reitan mener det fortsatt er for tidlig å si noe om fremtidens handlemønster, men peker på at Kolonial.no sin reise hittil tyder på en utvikling i markedet, selv om de fortsatt er små.

– Vi liker konkurranse og heier på utfordrerne. Derfor gleder vi oss over samarbeidet og til å følge Kolonial.no videre, sier Reitan.

I forbindelse med innkjøpsavtalen går Rema 1000 inn på eiersiden, og kjøper 10 prosent av Kolonial.no. Selskapet vil etter dette eies 75 prosent av gründere, samt deres familie, venner, og 15 prosent profesjonelle investorer.

Powered by Labrador CMS