Ledelse

Scenarioutvikling: Er du forberedt på fremtiden?

Ved å se nærmere på fortiden og nåtiden kan man i stor grad spå trender og utviklingstrekk for fremtiden, ifølge ledelseskonsulent Kristin Karlsrud Haugse.

Publisert Sist oppdatert

Hva har oljeselskapet Shell, Sør-Afrika og det norske utenriksdirektoratet UDI til felles? De forberedte seg alle på en ukjent fremtid ved å benytte seg av scenarioutvikling.

Kristin Karlsrud Haugse i Rambøll Management Consulting forteller at mange bedrifter ikke er forberedt godt nok på hva som kan hende i fremtiden.

Hun viser til en studie fra 2013, der 300 globale ledere viste at 80 prosent følte at deres organisasjon var mindre utadvendt og visjonær enn det var behov for. I studien «Integrating organizational networks, weak signals, strategic and scenario planning», som ble utført av Technological Forecasting & Social Change, innrømmet 66 prosent at deres organisasjon har blitt overrasket av inntil 3 hendelser med høy konsekvens i løpet av de siste 5 årene. 97 prosent svarte at deres selskap manglet et «early warning»-system for å hindre slike overraskelser i fremtiden.

Ifølge Haugse handler scenarioutvikling om å konstruere alternative bilder av fremtiden, basert på drivere og megatrender vi ser i dag.

– Ved å ha et forhold til hvordan virkeligheten kan se ut om 5, 10 eller 35 år, vil dere være bedre rustet til å legge merke til «early warnings», reagere raskere på endring og navigere i riktig retning, forteller hun.

UDIs scenario ble virkelig

Utlendingsdirektøratet (UDI) er en av organisasjonene som har hatt stor glede av scenarioutvikling som verktøy. Nytten av arbeidet som var gjort på forhånd var tydelig i fjor, forteller HR-direktør Elisabeth Halsen i UDI:

– Da vi skisserte ut krisescenarioet «hvis 60.000 asylsøkere skulle komme til Norge», var det så ekstremt at vi nesten syntes det var useriøst. Men plutselig kunne dette bli en virkelighet. Nettopp fordi vi hadde tenkt på det som en mulighet, stod vi bedre rustet når den voldsomme økningen i asylankomstene oppstod, sier hun.

Endringsberedskap

Haugse peker på raske endringer, og konsekvensene av de store endringene, dersom man ikke har gjort hjemmeleksen sin:

– I den globale verden går utviklingen veldig fort. Hva skjer med din bedrift eller bransje om oljeprisen faller ytterligere eller om det skjer noe nytt på digitalisering? Vi må forholde oss til mange faktorer vi ikke kan kontrollere og vi er sårbare. Ved å forberede oss øker endringsberedskapen, og gjør det mulig å utnytte muligheter og svare på utfordringer og trusler, mener Kristin Karlsrud Haugse.

Å tenke det utenkelige

Herman Kahn var en av de første som benyttet seg av scenario-basert planlegging, i forbindelse med krigføring. Ved å tenke det utenkelige, hevdet han å være bedre rustet til å møte fienden.

I forretnings-sammenheng, ble scenarioutvikling først tatt i bruk mot slutten av 1960-tallet av Pierre Wack, som jobbet med scenarioutvikling for Royal Dutch Shell. Som et resultat av hans arbeid, var Shell i stand til å håndtere oljekrisen i 1973, og samtidig styrke sin posisjon i bransjen betraktelig. Scenarioutviklerene i Shell ble senere bedt om å assistere Sør-Afrika, og mange mener at arbeidet som ble gjort bidro til å forhindre borgerkrig i landet da apartheid-regimet ble oppløst.

Slik utvikler du scenarier

Se på det strategiske landskapet til den/de som skal arbeide med scenarier:

  • Hvilke spørsmål ønsker virksomheten å få adressert? Hva vil de lære mer om? Hva trenger de å ha mer oppmerksomhet rettet mot?
  • Utvikling av scenarier er en involverende prosess – hvem skal inviteres inn i prosessen? Ledere og medarbeidere som representerer ulike syn i en virksomhet eller eksempelvis innen en region eller et fagfelt. Gjerne beslutningstakere
  • Scenarioutvikling er et virkemiddel, ikke et mål i seg selv. De blir brukt i en endrings- eller utviklingsprosess. Viktig å avklare hvordan scenarioprosessen skal spille sammen med andre verktøy, metoder og prosesser

Hva har skjedd som kan få konsekvenser fremover?

  • Utforske på drivkrefter for endring. Hva vil påvirke hvordan virksomhetens omgivelser ser ut i 2030? I 2050? Hva påvirker mest?
  • Hva er sikkert og hva er usikkert? Hva kan vi påvirke, og hva kan vi ikke påvirke?

Hva er det av dette som henger sammen?

  • Sett nøkkelfaktorene i klynger

Se på ekstreme utfall:

  • Hva kan komme til å skje? Nøkkelfaktorer og ekstreme utfall
  • Kombinere de mest kritiske drivkreftene for å finne et rammeverk. Finn akser som er uavhengige, og som gir mening. Prøv ut ulike kombinasjoner
  • Når du har funnet det rette aksekorset, lager du fortellinger. Hvordan er det i sluttåret, og hvordan er veien frem dit fra i dag – med aktører, hendelser, milepæler, og vendepunkter?
  • Gi scenariet et godt navn og finn gode illustrasjoner

Kilde: Kristin Karlsrud Haugse / Rambøll Management Consulting

Powered by Labrador CMS