Ledelse

Slik kan du få kontroll over digitaliseringen

Norske toppledere er passive tilskuere til den raske digitaliseringsprosessen som skjer i dag, viser forskning fra flere land.

Publisert Sist oppdatert

Det skriver Computerworld.

Ola Holm i Sopra Steria skriver i en kronikk at forskning fra BI, MIT i Boston og Handelshögskolan i Stockholm viser at norske bedrifter henger etter i digitaliseringsracet. Forskerne sier at bedriftslederne liker å tenke på seg selv som digitale mestere, men i virkeligheten ligger de langt bak amerikanske og asiatiske bedrifter. Norske toppledere bruker it-pengene sine på å holde liv i gamle systemer, fremfor å utvikle nye inntektsgivende tjenester.

Holm, som er direktør for digital transformasjon i Sopra Steria, anbefaler fem råd for ledere som ønsker å få kontroll over digitaliseringsprosessen:

  1. Vær ærlig på utgangspunktet: En app eller en webside gjør ikke virksomheten din digital. Spesielt ikke når tjenesteproduksjonen bak har den samme gamle organiseringen, prosessene og teknologien. Aksepter at det nå er kundene som setter premissene i langt større grad enn tidligere.
  2. Kjenn kundene og deres digitale adferd: Identifiser data som kan samles inn, og analyser disse for å lære hva kundene vil ha. Ikke anta hva kundenes behov er, men kommuniser med dem i digitale kanaler. Bruk tilgjengelige data til å utvikle tjenester som treffer kundenes behov basert på den konteksten de er i.
  3. Effektiviser driftsmodellen: Standardiser arbeidsprosesser, konsolider overlapp og automatiser der det er mulig. Kjøp tjenester når det er hensiktsmessig i stedet for å gjøre alt selv. Realiser gevinster i form av kostreduksjon for å frigjøre ressurser til tjenesteinnovasjon.
  4. Innovèr tjenestene: En kulturendring må ofte til for å tilrettelegge for tjenestinnovasjon. Test ut nye tjenester i liten skala og skaler deretter de som kundene vil ha. Kutt prosjekter som ikke slår an, og aksepter tapt innsats. Fokuser på læring fremfor feiling. Samle data og del kunnskap. Test ut nye forretningsmodeller som baserer seg på utstrakt informasjonsdeling og samhandling.
  5. Engasjer medarbeiderne: Du får ikke engasjerte kunder uten engasjerte medarbeidere. Vær transparent og ærlig, gå foran og kommuniser tydelig hvor virksomheten skal og hva den digitale transformasjonen innebærer. Vær konkret på hva ny forretningsmodell betyr for endrede behov for kompetanse og den enkeltes muligheter. Ta vare på lojale og engasjerte medarbeidere.
Powered by Labrador CMS