Ledelse

Stressede medarbeidere skammer seg

Danske Pernille Steen Pedersen mener at arbeidsgivere kan forebygge stressrelaterte sykmeldinger ved å ta høyde for den skamfølelsen som stressede ledere og medarbeidere kan rammes av.

Publisert Sist oppdatert

Steen Pedersen har med bakgrunn doktorgradsarbeidet sitt skrevet boken «Slip stress ud af skammekrogen – et forsvar for arbejdsfællesskabet». Hun har forsket på hvordan skam gjør oss mottagelige for stress, og hvordan medarbeidere og ledere sammen kan utvikle nye måter å håndtere forandringer på; slik at de ikke fører til stressrelaterte sykmeldinger.

Overveldende følelse

Lederweb.dk skriver at forskeren viser til at det ofte ligger skjult en skamfølelse bak stressrelaterte sykmeldinger, og at dette kan sette igang en spiral av feilkommunikasjon og misforståelser. I forskningen sin har Steen Pedersen blant annet snakket med mennesker som har brutt sammen av stress og blitt henvist til behandling på psykiatrisk og psykologisk klinikk. Hun har selv jobbet med tiltak mot sykefravær i over ti år - i Beskæftigelsesministeriet - men det var først i forskningen sin hun oppdaget at den overveldende følelsen hos mange stress-sykmeldte er skam. Hun finner at skam henger sammen med angsten for å bli avslørt som en som ikke klarer å leve opp til det som kreves, samt med et dypfølt ønske om å bli anerkjent.

Pernille Steen Pedersen oppfordrer ledere og medarbeidere til å anerkjenne at vi er mennesker med følelser, og kan oppleve skam hvis gapet mellom idealene vi strever etter og virkeligheten blir for stort. Forskernen skisserer ifølge lederweb.dk fem måter å forebygge stressrelatert sykefravær på:

  • Anerkjenn hele menneskets følelsesregister

  • Ta høyde for forskjellige reaksjonsmønstre under stress

  • Besøk hverandres banehalvdel i kommunikasjonen

  • Tre inn som vikarierende samvittighet for stressede medarbeidere.

  • Invester i fellesskapet og relasjonene på arbeidsplassen.

Gjensidighet viktigere enn selvledelse

Det skal sies at forskeren understreker at hun ikke snakker om at man skal drive terapi på arbeidfsplassen, men at man skal gi rom for at man kan være på arbeidsplassen med følelsene sine. Hun forklarer at når hun sier at ledere innimellom skal være vikarer for medarbeidernes samvittighet, så mener hun at man som leder skal skjerme medarbeiderne ved å ta noe av ansvaret fra dem. Innbakt i dette ligger det at man som leder forstår at medarbeidere har ulike reaksjonsmønstre. Det hjelper lite å få ros at «man er en dyktig sykepleier» hvis man opplever at man ikke kan klare å rekke å være det. Forskeren mener det gjelder for ledere og medarbeidere å sammen finne realistiske, bærekraftige kompromisser som kan bidra til at skamfølelsen ikke vokser.

– Det er gjensidigheten og aksepten av den menneskelige faktor som kan bringe oss fram til et bedre resultater, ikke selvledelse og individualisering av problemene, sier Pernille Steen Pedersen til lederweb.dk.

Powered by Labrador CMS