Ledelse

Tror du at du er en bedre lytter enn du egentlig er?

5 klassiske tips for å bli en bedre lytter

Publisert Sist oppdatert

Vi har er for dårlige til å lytte til andre, og for opptatt av å snakke selv. Joda, vi har hørt det før Forbes-skribent Travis Bradberry viser til en undersøkelse som viser at folk tror de er like flinke eller flinkere enn kollegaene til å lytte. Kanskje det er med lytting som det sies om bilkjøring? «Alle» tror de er flinkere enn gjennomsnittet, selv om det er en umulighet.

Bradberry har i et innlegg hos Forbes laget en smørbrødliste med tips til den som vil bli en bedre lytter. Det er logiske tips, som slett ikke er overraskende, men det er likevel lett å glippe på disse tingene. Her er noen av tipsene.

  • Vær fokusert
    Konsentrer deg om det den andre sier, istedenfor å være opptatt av hva du selv skal si eller av hvordan det som blir sagt vil påvirke deg.
  • Legg bort telefonen
    Det er umulig å lytte på en god måte og sjekke telefonen samtidig. Bruk all din energi på samtalen. Selv et raskt blikk på telefonen er nok til at du faller «ut».
  • Still gode spørsmål
    Et oppklarende spørsmål viser både at du lytter og at du er interessert i hva den andre sier. Bradberry skriver at du vil bli overrasket over hvor mye respekt og du får gjennom å stille gode spørsmål. Dette er noe folk verdsetter. Andre gode spørsmål, er spørsmål der du ber om mer informasjon, herunder spørsmål som «hva skjedde videre?». Med denne typen spørsmål får du økt forståelse av det den andre sier, istedenfor å dreie samtalen over på andre tema.
  • Ha et positivt kroppsspråk
    Gode lyttere har et positivt kroppsspråk og viser entusiasme. Et par andre tips fra Bradberry er å ikke sitte med armene i kors, men å vende seg mot/lene seg mot den man snakker med.
  • Vær åpen til sinns
    De færreste liker å snakke med folk som allerede har gjort seg opp en mening og ikke ser ut til å være villige til å lytte til andre synspunkter.
Powered by Labrador CMS