Om å sitte i en badstue på Finnmarks­vidda og le av norsk næringsliv

I en tid hvor vi rister på hodet over en viss presidents bruk av alternative fakta og angrep på personers integritet, er det interessant å se hvor lett de samme virkemidler taes i bruk i vår egen andedam selv på så uskyldige tema som teambygging i norsk næringsliv.

Publisert Sist oppdatert

Vårt forskningsprosjekt Operativ ledelse ved NTNU, ble nylig omtalt i en artikkel i forskningstidsskriftet Gemini i forbindelse med at en av våre kandidater fullførte sin doktorgrad.

Overraskende nok skapte denne artikkelen en oppmerksomhet om begrepet «teambygging», som vi skal mer enn ti år tilbake i tid for å finne. Like overraskende, og skremmende, er det at de samme frontene er der fortsatt.

Dette er en bransje hvor mange tilbyr en medisin med udokumentert effekt, og andre som kjøper i tillit til at «ekspertene» vet.

I snart førti år har vi systematisk studert hvordan team best utvikles til å prestere under ulike forhold. Vi har samarbeidet med de fremste forskningsmiljøene i verden, med store norske og utenlandske bedrifter samt beredskapsorganisasjoner som Forsvaret.

Vi har i dag omfattende kunnskap om hva som skal til for å utvikle team med høy prestasjon. Det kan se ut som om noen føler seg truet av slik validert kunnskap.

Tema for vår kandidat var teamprestasjon i ekstreme situasjoner, mens debatten hovedsakelig har dreid seg om verdien av ulike former for kjappe «events».

Kandidaten har forsket ved Norges største universitet, vært del av en av de mest prestisjetunge forskerskolene i Norge og har i en lengre periode hospitert ved Stanford University.

Det er således noe forunderlig å registrere hvordan enkelte representanter i «event»-bransjen prøver å diskreditere kandidatens kompetanse.

Et nylig eksempel var da et av landets største tv selskaper – TV2 – i beste sendetid tillater en person med høy medieprofil – «den såkalte reklameguruen» Ingebrikt Steen Jensen – å komme med følgende kommentar etter at kandidaten (som nettopp har fått jobb i Kirkenes), er takket av fra debatten:

«Det er litt lettvint av og til, tenker jeg, å være forsker i Kirkenes og lene seg tilbake og le av næringslivet.....» med påfølgende latter.

Vår bekymring gjelder således ikke næringslivet, men heller at det ser ut til at en stor og lukrativ underholdningsbransje virkelig selv tror at de leverer mer enn de kan

Gjennom vårt tette samarbeid med norsk næringsliv, vet vi at ledere er opptatt av resultatforbedring og verdiskapning, og ser at et av de viktigste verktøyene i så måte er å skape gode team.

Vi har stor respekt for de vurderinger norske næringslivsledere gjør (og vet at de ikke er dumme).

Vår erfaring er at de velger å sende sine folk på ulike «eventer» med åpne øyne. At noen fører dette som «teambygging» i regnskapet, er vel kanskje fordi det ser bedre ut for revisor.

De vet at det som virker på lang sikt, skjer i det daglige, med de arbeidsoppgaver og i den konteksten teamet skal prestere.

Vår bekymring gjelder således ikke næringslivet, men heller at det ser ut til at en stor og lukrativ underholdningsbransje virkelig selv tror at de leverer mer enn de kan.

Endre Sjøvold

Prosjektleder for Operativ ledelse ved NTNU.

Powered by Labrador CMS