Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Arbeidsgiver nekter å skrive arbeidskontrakt. Hva gjør jeg?

DP-juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg har ikke arbeidskontrakt, selv om jeg har tatt dette opp med sjefen flere ganger. Hver gang jeg spør, får jeg til svar at det ikke er nødvendig og at jeg må slutte å mase. Jeg vet at en muntlig avtale også er bindende, men jeg ønsker gjerne å ha en skriftlig avtale, som jeg for eksempel kan bruke når jeg skal søke lån i banken, og så videre.

Konsulent

Svar: Ja. Selv om du ikke har hatt kontrakt, vil du som regel regnes som ansatt, med mindre dette gjelder et oppdragsforhold. Dette må vurderes konkret. Gitt at du har vært arbeidstaker i bedriften, plikter arbeidsgiver blant annet å gi deg arbeidskontrakt. Dersom du er å regne som arbeidstaker, kan du kontakte Arbeidstilsynet som har mulighet til å pålegge arbeidsgiveren din å gi deg arbeidskontrakt.

Jeg anbefaler deg å ringe Arbeidstilsynet først, for nærmere veiledning.

SBDL v/advokatfullmektig Mona Mjøen McKiernan

Powered by Labrador CMS