Arbeidsliv
Dårlig stemning og konflikter på jobben?
Her er noen tips til deg som jobber i et slikt miljø.
Thomas Jordan, foreleser og universitetslektor i arbeidsvitenskap ved Göteborgs universitet, har spesialisert seg på konflikthåndtering og har skrevet bok om å forstå, håndtere og forebygge konflikter i arbeidslivet.
Han sier i et intervju med kollega.se at han mener at arbeidslivet preges av for mye la-det-skure lederskap, og etterlyser ledere som er villige til å ta ansvar og gi støtte til medarbeiderne uten å glatte over de problemene som finnes.
Velg en strategi
Vanlige årsaker til konflikter på jobben er utydelige strukturer, svake sjefer og høye krav, men små ressurser. Men hva kan en som jobber langt nede i hierarkiet gjøre når lederne ikke tar tak i konfliktene?
Thomas Jordan viser hos kollega.se til at du har et valg. Selv om du er frustrert, så kan du velge hvordan du forholder deg problemene. Konflikteksperten setter ord på fire mulige strategier, hvorav tre er aktive og en er passiv: