Arbeidsliv

95 prosent av de norske respondentene mener at kompetanseheving og kunnskapsoppdatering er deres eget, og ikke arbeidsgiverens, ansvar.

En av tre nordmenn får ikke ut sitt fulle potensial på jobben

Norge dårligst ut i Europa i en ny, internasjonal undersøkelse blant arbeidstagere i 33 land.

Publisert Sist oppdatert

Hver tredje ansatte i privat sektor synes ikke han eller hun får ut hele sitt potensial i sin nåværende jobb, viser en arbeidsmarkedsanalyse gjennomført av Randstad.

Mens et globalt snitt på 74 prosent svarer at de får ut sitt fulle potensial i jobben, er den norske andelen altså bare 63 prosent. Det betyr at omtrent hver tredje ansatt mener de har mer å yte enn de får anledning til å vise i sin nåværende jobb.

Ni av ti grekere, syv av ti dansker og 73 prosent av svenskene svarer at de får realisert sitt fulle potensial i jobben.

Sammen med Sveits scorer Norge dermed dårligst på dette spørsmålet i den internasjonale.

25.000 privatansatte i 33 land deltar i undersøkelsen, der kompetanseheving og etterutdanning er blant temaene i den ferske kvartalsrapporten.

Ikke arbeidsgivers ansvar

På global basis mener hele ni av ti at regelmessig påfyll av kunnskap og kompetanse er nødvendig for å forbli attraktiv som arbeidstager.

– Syv av ti nordmenn mener de trenger mer trening og/eller utdannelse for å holde seg oppdatert, mens tre av fire har deltatt på seminarer, kurs, workshops eller studier siste 12 måneder for å holde seg oppdatert, sier administrerende direktør Eivind Bøe i Randstad.

95 prosent av de norske respondentene mener at kompetanseheving og kunnskapsoppdatering er deres eget, og ikke arbeidsgiverens, ansvar.

– Godt over halvparten (64 prosent) er til og med villige til å organisere og betale for dette selv. Det vitner om en sterk egenvilje til å henge med og stadig bli bedre på norske arbeidsplasser. Og det er ingen signifikante forskjeller mellom kvinner og menn, eller mellom ulike aldersgrupper blant de spurte sier Bøe.

75 prosent (globalt snitt) synes de får ut sitt fulle potensial i sin nåværende jobb:

Fem på topp:

1. Hellas 90 prosent

2. Malaysia 90 prosent

3. Tyrkia 89 prosent

4. Tsjekkia 87 prosent

5. India 87 prosent

…18. Sverige 71 prosent

…21. Danmark 69 prosent

Fem på bunnen:

29. Storbritannia 64 prosent

30. Sveits 63 prosent

31. Norge 63 prosent

32. Argentina 61 prosent

33. Japan 55 prosent

67 prosent (globalt snitt) er villige til å betale for jobbrelaterte aktiviteter (kurs, etterutdanning, seminarer etc.) av egen lomme:

Fem på topp:

1. Mexico 96 prosent

2. Chile 91 prosent

3. India 90 prosent

4. Argentina 89 prosent

5. Brasil 88 prosent

..20. Norge 64 prosent

..24. Sverige 61 prosent

Fem på bunnen

29. Danmark 52 prosent

30. Nederland 51 prosent

31. Belgia 49 prosent

32. Frankrike 43 prosent

33. Japan 41 prosent

Randstad Workmonitor

  • Randstad Workmonitor ble lansert i 2003, og dekker nå 33 land verden rundt – i Europa, Asia, Australia og USA/Canada og Sør-Amerika.

  • Randstad Workmonitor publiseres fire ganger i året, noe som gjør både lokale og globale trender innen mobilitet jevnlig synlig over tid. Indexen sporer ansatt tillit og fanger forventninger rundt sannsynligheten for å endre arbeidsgivere innenfor en seks måneders tidsramme, gir en helhetlig forståelse av jobben markedet følelser og ansattes trender.

  • I tillegg til å måle mobilitet, er også medarbeidertilfredshet og personlig motivasjon, samt et roterende sett av temaspørsmål en del av undersøkelsen.

  • Den kvantitative studien er utført via en elektronisk spørreundersøkelse blant en befolkning i alderen 18-65, som arbeider minst 24 timer i uken i en betalt jobb (ikke selvstendig næringsdrivende). Den minimale størrelsen på utvalget er 500 intervjuer per land, men så mange som 800 respondenter kan være spurt i flere land. Over 25.000 respondenter deltar i hver kvartalsundersøkelse.

Powered by Labrador CMS