Arbeidsliv

Er det nødvendig med drøftelsesmøte?

DP-juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg er en arbeidsgiver som i lengre tid har prøvd å få avtalt et drøftelsesmøte med en ansatt for å drøfte vedkommendes ansettelsesforhold. Det har vist seg meget vanskelig. Arbeidstager har har en rekke unnskyldninger for å ikke kunne møte. Det har vært sykemeldinger med egenmelding, det har vært snakk om kurs, det har vært snakk om familiære forhold som umuliggjorde fremmøte osv. Må jeg holde dette drøftelsesmøtet?

Arbeidsgiver

Svar: Det som står i arbeidsmiljølovens § 15-1 er at spørsmålet skal så langt det er praktisk mulig drøftes med arbeidstageren og arbeidstagerens tillitsvalgte med mindre arbeidstageren selv ikke ønsker det. Uttrykket «Så langt det er praktisk mulig» skal tolkes strengt. Situasjoner der forhandlinger unnlates, vil typisk være hvor arbeidstager ikke medvirker til gjennomføring av møtet. Det virker som det kan være tilfelle her. Spør arbeidstager uttrykkelig rett ut om han rett og slett ikke ønsker dette drøftelsesmøtet. Tilsvarende hvis du oppfatter forklaringen som det rene påskudd, så åpner det nok for at du kan unnlate å ha dette drøftelsesmøtet.

SBDL v/Advokat Arvid R. Ødegård

Spør juristene

Har du spørsmål om arbeidsrett?

Har du spørsmål om arbeidsrett? Send de til oss ved å klikke her.

Les alle spørsmål og svar her!


Powered by Labrador CMS