Arbeidsliv
Over halvparten av norske arbeidstagere mener arbeidsgiveren mangler nødvendig, digital kompetanse for å møte fremtidens krav.
Dreamstime.
Hver tredje norske bedrift mangler digital strategi
Hver tredje norske bedrift mangler en klar, digital strategi, i følge en ny, internasjonal undersøkelse.
Over halvparten av norske arbeidstagere mener arbeidsgiveren mangler nødvendig, digital kompetanse for å møte fremtidens krav.
Automatisering av arbeidsdagen og digital kompetanse for å møte fremtidens behov, er sentrale spørsmål i den ferske, globale arbeidsmarkedsundersøkelsen Randstad Workmonitor.
Over 25.000 arbeidstagere - i privat sektor i 33 land - deltar i undersøkelsen:
- 36 prosent av de norske deltagerne i undersøkelsen svarer at deres arbeidsgiver mangler en digital strategi.
- 54 prosent mener at digitalisering krever annen kompetanse enn hva arbeidsgiveren har tilgjengelig i dag.
- 57 prosent mener de personlig må tilegne seg mer digital kompetanse for å sikre jobben sin i fremtiden.
– I et arbeidsmarked preget av omstilling, automatisering, hurtige endringer og teknologiske nyvinninger, er det oppsiktsvekkende at hver tredje bedrift tydeligvis mangler en tydelig, digital strategi for å møte behovene som allerede er her, sier administrerende direktør Eivind Bøe i rekrutterings- og bemanningsselskapet Randstad i en pressemelding.
– Robotene kommer, og overtar stadig flere, tradisjonelle arbeidsoppgaver i stadig flere yrker. I undersøkelsen svarer hver tredje, norske respondent at de i dag utfører arbeid som kan automatiseres. Over halvparten av de spurte innser at arbeidsgiveren vil ha behov for annen type kompetanse i fremtiden, forteller Bøe.
I følge undersøkelsen ligger bedrifter i India, Kina og USA best an til å møte fremtiden, med en klar, digital strategi. Sverige scorer lavest blant de nordiske landene: I følge de ansatte mangler hver andre svenske bedrift et slikt, fremtidsrettet styringsdokument.
Her er noen resultater fra Randstad Workmonitor (desember 2016):
59 prosent (globalt snitt) sier at bedriften har en digital strategi
Fem på topp:
- India 84%
- Kina 81%
- USA 73%
- Malaysia 71%
- Singapore 68%
Nordiske land:
- Norge 64%
- Danmark 59%
- Sverige 52%
Fem på bunnen:
- Frankrike 50%
- Østerrike 48%
- Argentina 47%
- Japan 46%
- Ungarn 42%
68 prosent (globalt snitt) mener digitaliseringen krever annen type kompetanse enn det arbeidsgiveren har tilgjengelig i dag:
Fem på topp:
- Malaysia 91%
- India 87%
- Singapore 85%
- Tyrkia 83%
- Kina 83%
Nordiske land:
- Sverige 55%
- Danmark 54%
- Norge 54%
Fem på bunnen:
- Nederland 52%
- Japan 51%
- Luxembourg 51%
- Østerrike 50%
- Tsjekkia 48%
44 prosent (globalt snitt) er enige i at de utfører repetitivt arbeid som kan automatiseres
Fem på topp:
- India 80%
- Tyrkia 76%
- Malaysia 74%
- Kina 70%
- Brasil 60%
31 prosent av svenskene er enig i at de utfører repetivt arbeid som kan automatiseres, mens 30 prosent av nordmenn mener det samme.
Fem på bunnen:
- Nederland 27%
- Sveits 27%
- Luxembourg 24%
- Østerrike 24%
- Danmark 24%
Om undersøkelsen
- Randstad Workmonitor ble lansert i 2003, og dekker nå 33 land verden rundt – i Europa, Asia, Australia og USA/Canada og Sør-Amerika.
- Randstad Workmonitor publiseres fire ganger i året, noe som gjør både lokale og globale trender innen mobilitet jevnlig synlig over tid. Indexen sporer ansatt tillit og fanger forventninger rundt sannsynligheten for å endre arbeidsgivere innenfor en seks måneders tidsramme, gir en helhetlig forståelse av jobben markedet følelser og ansattes trender. I tillegg til å måle mobilitet, er også medarbeidertilfredshet og personlig motivasjon, samt et roterende sett av temaspørsmål en del av undersøkelsen.
- Den kvantitative studien er utført via en elektronisk spørreundersøkelse blant en befolkning i alderen 18-65, som arbeider minst 24 timer i uken i en betalt jobb (ikke selvstendig næringsdrivende). Den minimale størrelsen på utvalget er 500 intervjuer per land, men så mange som 800 respondenter kan være spurt i flere land. Over 25.000 respondenter deltar i hver kvartalsundersøkelse.
Kilde: Randstad.