Arbeidsliv

Over halvparten av norske arbeidstagere mener arbeidsgiveren mangler nødvendig, digital kompetanse for å møte fremtidens krav.

Hver tredje norske bedrift mangler digital strategi

Hver tredje norske bedrift mangler en klar, digital strategi, i følge en ny, internasjonal undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Over halvparten av norske arbeidstagere mener arbeidsgiveren mangler nødvendig, digital kompetanse for å møte fremtidens krav.

Automatisering av arbeidsdagen og digital kompetanse for å møte fremtidens behov, er sentrale spørsmål i den ferske, globale arbeidsmarkedsundersøkelsen Randstad Workmonitor.

Over 25.000 arbeidstagere - i privat sektor i 33 land - deltar i undersøkelsen:

  • 36 prosent av de norske deltagerne i undersøkelsen svarer at deres arbeidsgiver mangler en digital strategi.
  • 54 prosent mener at digitalisering krever annen kompetanse enn hva arbeidsgiveren har tilgjengelig i dag.
  • 57 prosent mener de personlig må tilegne seg mer digital kompetanse for å sikre jobben sin i fremtiden.

– I et arbeidsmarked preget av omstilling, automatisering, hurtige endringer og teknologiske nyvinninger, er det oppsiktsvekkende at hver tredje bedrift tydeligvis mangler en tydelig, digital strategi for å møte behovene som allerede er her, sier administrerende direktør Eivind Bøe i rekrutterings- og bemanningsselskapet Randstad i en pressemelding.

– Robotene kommer, og overtar stadig flere, tradisjonelle arbeidsoppgaver i stadig flere yrker. I undersøkelsen svarer hver tredje, norske respondent at de i dag utfører arbeid som kan automatiseres. Over halvparten av de spurte innser at arbeidsgiveren vil ha behov for annen type kompetanse i fremtiden, forteller Bøe.

I følge undersøkelsen ligger bedrifter i India, Kina og USA best an til å møte fremtiden, med en klar, digital strategi. Sverige scorer lavest blant de nordiske landene: I følge de ansatte mangler hver andre svenske bedrift et slikt, fremtidsrettet styringsdokument.

Her er noen resultater fra Randstad Workmonitor (desember 2016):

59 prosent (globalt snitt) sier at bedriften har en digital strategi

Fem på topp:

  • India 84%
  • Kina 81%
  • USA 73%
  • Malaysia 71%
  • Singapore 68%

Nordiske land:

  • Norge 64%
  • Danmark 59%
  • Sverige 52%

Fem på bunnen:

  • Frankrike 50%
  • Østerrike 48%
  • Argentina 47%
  • Japan 46%
  • Ungarn 42%

68 prosent (globalt snitt) mener digitaliseringen krever annen type kompetanse enn det arbeidsgiveren har tilgjengelig i dag:

Fem på topp:

  • Malaysia 91%
  • India 87%
  • Singapore 85%
  • Tyrkia 83%
  • Kina 83%

Nordiske land:

  • Sverige 55%
  • Danmark 54%
  • Norge 54%

Fem på bunnen:

  • Nederland 52%
  • Japan 51%
  • Luxembourg 51%
  • Østerrike 50%
  • Tsjekkia 48%

44 prosent (globalt snitt) er enige i at de utfører repetitivt arbeid som kan automatiseres

Fem på topp:

  • India 80%
  • Tyrkia 76%
  • Malaysia 74%
  • Kina 70%
  • Brasil 60%

31 prosent av svenskene er enig i at de utfører repetivt arbeid som kan automatiseres, mens 30 prosent av nordmenn mener det samme.

Fem på bunnen:

  • Nederland 27%
  • Sveits 27%
  • Luxembourg 24%
  • Østerrike 24%
  • Danmark 24%

Om undersøkelsen

  • Randstad Workmonitor ble lansert i 2003, og dekker nå 33 land verden rundt – i Europa, Asia, Australia og USA/Canada og Sør-Amerika.
  • Randstad Workmonitor publiseres fire ganger i året, noe som gjør både lokale og globale trender innen mobilitet jevnlig synlig over tid. Indexen sporer ansatt tillit og fanger forventninger rundt sannsynligheten for å endre arbeidsgivere innenfor en seks måneders tidsramme, gir en helhetlig forståelse av jobben markedet følelser og ansattes trender. I tillegg til å måle mobilitet, er også medarbeidertilfredshet og personlig motivasjon, samt et roterende sett av temaspørsmål en del av undersøkelsen.
  • Den kvantitative studien er utført via en elektronisk spørreundersøkelse blant en befolkning i alderen 18-65, som arbeider minst 24 timer i uken i en betalt jobb (ikke selvstendig næringsdrivende). Den minimale størrelsen på utvalget er 500 intervjuer per land, men så mange som 800 respondenter kan være spurt i flere land. Over 25.000 respondenter deltar i hver kvartalsundersøkelse.

Kilde: Randstad.

Powered by Labrador CMS