Arbeidsliv

Når du ikke føler deg velkommen på jobb

4 grep du selv kan ta.

Publisert Sist oppdatert

– Det kan kanskje føles barnslig å gå rundt og lure på om kollegene dine liker deg eller ikke, men slike følelser er faktisk svært viktige. Det å være i et sunt arbeidsmiljø hvor man føler seg komfortabel og akseptert er en viktig byggestein på veien til å føle seg bra, skriver Emily Moore i rekrutteringsfirmaet Glassdoor, hos Fast Company.

Hvis du ikke føler deg velkommen på jobb er det ifølge Moore derfor viktig å prøve å gjøre noe med det.

Det første du bør gjøre er å finne ut hvorfor situasjonen har blitt som den har blitt. Ligger årsaken hos deg selv, altså med hvordan du ser på deg selv, eller ved hvordan andre ser på deg?

Hvis førstnevnte stemmer, kan du gjøre det lurt i å jobbe med selvtilliten. Hvis du derimot opplever at dine kolleger er fiendtlig innstilt til deg finnes det noen steg du kan ta for å hjelpe på situasjonen, skriver Moore.

Finn ut hva som fungerer

Det kan være vanskelig å finne den konkrete årsaken til at du opplever fiendtlighet fra kollegene dine.

– En god aktivitet kan være å lage en oversikt over alle personene du har med å gjøre på daglig eller ukentlig basis, og deretter finne ut hvilke relasjoner som er betente og hvilke forhold som fungerer. Selv om det da kan være lett å henge seg opp i de relasjonene som ikke fungerer, bør du heller fokusere på de gode relasjonene. Finn ut hva hvorfor de fungerer, og bygg videre på dette, skriver Moore.

Bli med

En annen grunn til at man kan oppleve det ubehagelig å gå på jobben er manglende felles interesser med kolleger. Ifølge Moore kan det da være lurt å prøve å bli kjent med de andre ansatte på en annen måte, for eksempel i lunsjen eller gjennom aktiviteter utenom arbeidstiden.

Hva gjør de andre?

Du skal ikke behøve å forandre hele deg for å passe inn, men ifølge Moore det går an å gjøre noen justeringer i måten du kommuniserer på for å hjelpe andre å lære deg bedre å kjenne.

– Prøv og observer hvordan de andre snakker med kollegene sine og med sjefen. Hva er det som gjør at de har utviklet en gjensidig respekt? Det kan gi en pekepinn på enkelte elementer du kan forandre på for å skape trygge og gode relasjoner, skriver Moore.

Spør om hjelp

Det er aldri forgjeves å spørre om hjelp, enten fra en venn, en kollega, lederen din eller HR-avdelingen. En utenforstående kan se situasjonen fra et friskt perspektiv og gi en objektiv vurdering av hva som er galt.

Hvis det imidlertid er fundamentale problemer som forårsaker problemer både på og utenfor jobb er det viktig å huske at det ikke er noen skam å snu, skriver Moore.

– Hvis du føler at miljøet på jobben gjør at du må endre den du er eller går på akkord med noen av kjerneverdiene dine, så kan det være et tegn på at det er på tide å ta steget videre, mener hun.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS