Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Skal nedbemanning drøftes med verneombudet?

DP-juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: I vår virksomhet planlegger vi å nedbemanne. Må vi drøfte denne beslutningen med verneombudet?

HR-konsulent

Svar: Verneombudet er valgt for å ivareta de ansattes interesser i saker som angår arbeidsmiljøet, og skal se til at arbeidsgivers HMS (helse, miljø og sikkerhet)- arbeid er i henhold til arbeidsmiljølovens krav. Dere plikter å ta med verneombudet på råd under planlegging og gjennomføring av tiltak som har betydning for arbeidsmiljøet innenfor ombudets verneområde. Verneombudet skal derfor tas med på råd om hvordan arbeidsmiljøet best kan ivaretas under nedbemanningsprosessen. Dere har ingen plikt til å drøfte selve beslutningen om nedbemanning med verneombudet. Dere har imidlertid en plikt til å drøfte beslutning om nedbemanning med de ansatte og deres tillitsvalgte i forkant.

SBDL v/advokatfullmektig Mona Mjøen McKiernan

Spør juristene

Har du spørsmål om arbeidsrett?

Har du spørsmål om arbeidsrett? Send de til oss ved å klikke her.

Les alle spørsmål og svar her!


Powered by Labrador CMS