Annonse

Årets unge leder forfremmes

Går inn i ny lederstilling hos sin arbeidsgiver, bensinstasjonkjeden Circle K.

Dårlig selvkontroll slår negativt ut, også på jobben

Medarbeidere med lav selvkontroll presterer dårligere. Ledere med lav selvkontroll sliter med å bygge relasjoner.

Erna Solberg igjen kåret til Norges mektigste kvinne

Statsminister Erna Solberg (H) troner igjen øverst på listen over landets mektigste kvinner. Det er politikere og ledere fra det offentlige som dominerer.

Direktoratet for økonomistyring henter direktør fra arbeidslivet

Hilde Singsaas (45) vender tilbake til staten etter knapt to år som direktør for Spekter.

Kvinner belønnes ikke for selvsikkerhet

For menn er det nok med selvsikkerhet. Kvinner må være omsorgsfulle i tillegg, hvis de skal lykkes på arbeidsplassen, viser ny forskning.

Annonse

Mener det kan være en fordel at talentfulle medarbeidere slutter

Fordelene ved at en talentfull medarbeider slutter er ofte større enn kostnadene, hevder forskere fra handelshøyskolen Insead.

Fem krav til morgen­dagens ledereKronisk endringsdyktig er ­første bud

Fem råd til unge mennesker med ­ambisjoner om å være med å forme fremtidens bedrifter og organisasjoner, skriver Dagfinn Ringås.

– Kalanick trekker seg som Uber-sjef

Uber-grunnlegger Travis Kalanick trekker seg som toppsjef for selskapet, visstnok etter press fra styret, melder The New York Times.

Forlenget åremål for Henjesand

Styret ved Handelshøyskolen BI har i dag besluttet å forlenge åremålet til Inge Jan Henjesand.

Makt kan skade hjernen

Ledere i maktposisjoner kan risikere at den delen av hjernen som styrer empati sakte men sikkert bedøves og mister sin funksjon, viser ny studie.

Annonse

Sett deg mål på en god måte

Velg deg mål som betyr noe for deg og som er i tråd med de verdiene du har.

Har du kontroll på ferien?

Det er viktig for arbeidsgiver å ha oversikt over hvilke lover og regler som regulerer ferieavvikling.

Fem veier til kreative ansatte

Stillingsannonser som krever «minst tre års erfaring», og at kandidaten «må ha kjennskap til…» kan undergrave kreativitet, mener IMD-professor.

Karen Landmark nytt styremedlem i Kruse Smith

Hun erstatter Heidi Wolden som 1.juni tiltrådte i rollen som konsernsjef i Kruse Smith.

MotivasjonDerfor vil ledere være ledere

Personlig utvikling er den viktigste grunnen til at menn og kvinner vil bli ledere, viser dansk undersøkelse.

Annonse

Bjørn DæhlieVil ha oss til å heie på ledere

Bjørn Dæhlie synes ledere fortjener litt av den applausen nordmenn gir til idrettsheltene.

Formell og hierarkisk ledelse fungerer dårlig i kriser

– Når du får en krise der det utenkelig skjer, kan du ikke arbeide etter enkle management-regler, sier Synnøve Nesse, som nylig har tatt doktorgrad på kriseledelse.

Å hjelpe andre kan ødelegge dagen din

Hvis du hjelper andre på morgenen kan det gjøre deg direkte destruktiv på ettermiddagen, viser ny amerikansk studie.

Annonse

Politiker og tidligere idrettstopp– Idretten ­tøffere enn politikken

Hun betegner seg selv som rampete, et rivjern, en stabeis og pøbel. – Det må til for å ordne opp med Gutteklubben Grei, sier Tove Paule, gruppeleder i Drammen Høyre og tidligere president i Norges idrettsforbund.

Nedtur med bestevennÆh… hva nå, Reitan?

Rema 1000 har tapt penger og kunder på sin nye «bestevennstrategi». Ole Robert Reitan står i sin største utfordring siden han startet i familie-selskapet som 20-åring.

Scenarioplanlegging«Hva skjer hvis»-ledelse

Ustabile omgivelser, både økonomisk, politisk og teknologisk, kan ta virksomheter helt på senga. Over natten er plutselig strategien helt utdatert. Med mindre man har planlagt i scenarier, ifølge ny Oxford-forskning.

Åpner digitalt lederakademi

Leadership Weekly lanserer en felles møteplass for ledere som er tilgjengelig ved et tastetrykk på PC, nettbrett og smarttelefon.

Et lavt sykefraværs fire hjørnebrikker

Er arbeidsplassen din MOST? Dersom du sliter med sykefraværet bør man jobbe med å skape mening, omsorg, systematikk og tydelighet, ifølge en dansk undersøkelse.

Finn din plass i styret

Du har et individuelt ansvar som medlem av et styre. Det er viktig at du følger et sett av regler.

10 tips for å få unna de kjedelige oppgavene

Noen råd om hvordan du kan stable på beina handlekraft nok til å gå løs på traurige oppgaver.

Det var en gang jeg hadde kontroll

Når du føler at du mangler den gode mestringsfølelsen, bare tenk tilbake på en gang da du hadde full kontroll, sier fransk førsteamanuensis.

Tips for å håndtere kulturforskjeller i flerkulturelle team

Å skulle jobbe med folk fra andre kulturer kan være utfordrende.

Vil profesjonalisere frivilligheten

Motivere ulønnende, løse konflikter og legge strategier er bare noen av oppgavene til ledere og koordinatorer i frivilligheten. Men har de resursene som kreves?

Beskytt deg mot data­angrepene

For noen uker siden ble virksomheter i over 100 land, inkludert Norge, rammet av det som om­tales som «tidenes største dataangrep». Sørg for at din virksomhet er rustet til å stå imot neste forsøk.

Advarselssamtalen– En advarsel er ikke rødt kort

En advarsel er noe man gir for å la folk få prøve å endre seg, ikke når man har bestemt seg for å si opp noen, ifølge dansk HR- og ledelseskonsulent.

Skap et godt sted å jobbe

Ta enkle grep for å få de ansatte til å trives, og sørg for at verden får vite om trivselen.

Bygg en bedriftskultur der folk klarer å si nei

Prioriter hardt. Si nei både til dårlige ideer og til ganske gode ideer ikke når helt opp, råder coach og forfatter.

Arbeidslivets nye mellomleddArbeidstaker eller ­arbeidsgiver – hva er jeg?

Jeg er fast ansatt i en virksomhet. De betaler skatt for meg og fikser kontraktene mine, men de gir meg ikke verken jobb eller lønn. Det må jeg fikse selv. Hva er jeg? Og hva er de?

Konflikt forveksles med mobbing

En ansatt kommer på sjefens kontor og føler seg mobbet. I mange tilfeller kan det vise seg å handle om en enkel konflikt, forklarer svensk arbeidslivsforsker.

Konflikten i BedriftsforbundetThommessen sparker nestleder

Olaf Thommessen i krig med halvparten av sine ansatte.

– Man kan lære seg å bli optimist

Økt fokus på tidligere suksess og et ekstra trykk på det positive i hverdagen kan gjøre deg til en optimistisk leder, hevder organisasjonspsykolog.

Positive illusjoner om fremtiden

Optimister har en tendens til å være mer handlekraftige og pro­aktive når de håndterer utfordringer, hevder Morten Eikeland i AFF.

– Optimisme ­trigger ­motivasjon

Lager optimistiske ledere seg bedre muligheter for å lykkes enn såkalte realister og pessimister? Ekspertene Ukeavisen Ledelse har snakket med mener at begrepet må fylles med innhold før det kobles til entusiasme og håp. Optimismen kan likevel være god å ha når du skal overbevise andre og deg selv.

Olemic ThommessenNest fremst blant likemenn

Han innehar nummer to-posisjonen i Norge, kun slått av Kongen. Da hjelper det nok å være godt skodd med folkeskikk. Likevel klarer ikke stortingspresident Olemic Thommessen helt å unngå trøbbel.

Sosiale medier– Direktekommunikasjon er utdatert kommunikasjon

– Er du ikke aktiv på sosiale medier så kommer du snart til å være irrelevant på arbeidsmarkedet, mener leder for den svenske gründerorganisasjonen Företagarna.

Ny studieHvis du sitter i nærheten av en flink kollega på jobben, kan det føre til at også du gjør en bedre jobb

Merete Smith ny styreleder i Nationaltheatret

Merete Smith erstatter Anne Enger som styreleder for Nationaltheatret og skal blant annet lose kulturinstitusjonen gjennom en omfattende rehabilitering.

Søvnproblemenes onde sirkel

Forhold på jobben skaper søvnproblemer, som igjen gjør at man opplever arbeidsmiljøet som mer belastende, viser ny studie fra Statens Arbeidsmiljøinstitutt.

ForskningHva ledere faktisk holder på med

Det er forskjell på hva ledere tror de gjør og det de faktisk gjør, viser svensk forskning der ledere er blitt filmet.

Teknologitips for ledere

Skal du legge strategier, må du ta hensyn til teknologi.

Hun er ny direktør ved Den internasjonale sommerskolen ved UiO

Nita Kapoor er ansatt som ny direktør ved Den internasjonale sommerskolen ved Universitetet i Oslo. Kapoor kommer fra stillingen som direktør for Fredskorpset.

Tre negative signaler du kanskje sender dine ansatte

Det er små nyanser som signaliserer om du setter ansatte i første eller andre rekke, sier amerikansk markedsdirektør.

– Den undervurderte lederegenskapen

Evnen til å formulere et problem på en klar og god måte, er en undervurdert lederegenskap, hevder fagfolk fra MIT.

4 spørsmål du bør stille før du ansetter noen

Hver eneste ansettelse vil endre noe i selskapet ditt. Det er opp til deg om forandringen blir positiv eller negativ.

Yngve Hågensen«Helsiken heller, barnebarna må lære å stå på egne ben»

Han er en bauta i det politiske Norge. Direkte, ærlig og rappkjefta med ramsalt språk. Som LO-leder har han skjelt ut folk, for så å gå ut og drikke øl med dem etterpå.

Stoltenberg priset for lederskap i Washington

NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg mottok mandag kveld The Atlantic Councils pris for sitt lederskap under en gallamiddag i Washington.

LederverktøySammen er vi sterke

Daglig leder i Assessit forteller at at bedriften har vært dyktig til å vokse organisk gjennom målrettet arbeid på kvalitet, og ved å bygge gode langvarige kunderelasjoner. Nå selges 51 prosent av bedriften ut, for at ytterligere vekst kan oppnås.

Kvinnelige direktører tjente mer enn sine mannlige kollegaer

Selv om kvinnene er i mindretall, tjener de mer som sjefer for noen av USAs 500 største selskaper enn det menn i samme posisjon gjør.

ToppindustrisenteretHer er den første direktøren

Tor Olav Mørseth går av som sjefredaktør i Adresseavisa og begynner som administrerende direktør i Toppindustrisenteret.

– Forskjell på å lyve og holde igjen

Ærlighet varer lengst, også i jobbintervjuet, mener ­foredragsholder og prest Per Anders Nordengen.

RekrutteringLøgn og lumsk­heter i jobb­intervjuet

Kandidater fargelegger sannheten i selvlysende farger rett over hodene på de profesjonelle intervjuerne. Det kan bli kostbart. Men det finnes heldigvis teknikker, forteller ekspert på feltet, Nicolas Roulin.

Få et bedre forhold til medarbeiderne dine

Lytting, empati og ærlighet er nøkkelord.

Når pågangsmot ikke er nok

Uten bremser blir det ingen suksess i det hele tatt, mener Stanford-direktør.

EndringsledelseUgresset, skogen, fjellet, steinrøysa

Disse fire ulike typene organisasjonspolitikk må du lære deg å håndtere dersom du vil gjennomføre endringer.

Rekruttering7 strategier for å tiltrekke deg passive kandidater

Du kan ikke regne med at de beste kandidatene vil banke på døren din.