Ledelse

Mellomleder Jan Erik Bergmann er ikke redd for å vise følelser på jobb.

– Under­trykker sjelden følelser

Mellomleder Jan Erik Bergmann mener både skuffelse og glede må til for at arbeidsdagen skal bli effektiv.

Publisert Sist oppdatert

Bergmann jobber som gruppeleder, teamleder, teknisk prosjektleder, rekrutteringsansvarlig og sitter også i styret i IT-konsulentselskapet Knowit Objectnet.

Han forteller at han sjelden undertrykker følelser på jobb.

– Det er viktig å vise både positive og negative følelser, siden dette uttrykker ærlighet. Det bidrar dessuten til et sunt og åpent klima, både ute i kundeprosjekter og på arbeidsplassen. Positive følelser er viktig å vise for å bidra til trivsel og entusiasme. Negative følelser kan være viktig å vise for å få til dialog og endring. Ved å vise følelser viser man også at man bryr seg og er engasjert i det man holder på med, sier han.

Bergmann innrømmer at han kan undertrykke følelser dersom det oppstår frustrasjon midt i hektiske prosjekter.

Ikke mot enkeltpersoner

I hektiske situasjoner, der det for eksempel kan se ut som om man ikke kommer i mål, kan det være lurt ikke å vise frustrasjon ovenfor enkeltpersoner, mener Bergmann.

– Utskjelling i Gordon Ramsey-stil (TV-kokken, red.anm.) bidrar ikke til noe positivt. Det er viktigere å bite tennene sammen og bidra konstruktivt til at man kommer i mål. I etterkant kan man diskutere negative og positive elementer ved prosjektet for å lære av eventuelle feil som har blitt gjort, sier han.

Han forteller at bedriften hans jobber etter en metode som bidrar til kontinuerlig evaluering av team og prosjekt, nettopp for å fange opp negative elementer og gjøre korrigeringer underveis

– På denne måten reduserer vi sjansen for at frustrasjon skal eskalere, presiserer han.

Lett å fatte mistanke

Jan Erik Bergmann er vant til å jobbe med ledere som ikke er redde for å vise både skuffelse og glede.

– Undertrykking av positive følelser tror jeg aldri har skjedd her, men dersom en person alltid er positiv og vrir enhver negativ situasjon til noe positivt, eller ignorerer negative hendelser, har jeg en mistanke om at følelser blir undertrykt, sier han.

Bryr seg ikke

Ved ikke å vise følelser gir man i praksis et signal om at man ikke bryr seg, mener Bergmann.

– Det vil også kunne bidra til at man skaper et klima hvor folk ikke kan være ærlige. Dette er farlig for en leder. Vi kan få et miljø hvor de ansatte ikke tør å komme med sine bekymringer. Dette kan føre til at negative ting ikke blir fanget opp og dermed ikke blir tatt tak i. En åpen og ærlig arbeidsplass, der de ansatte føler at de kan utrykke også negative følelser, bidrar til mer stabilitet med lite gjennomtrekk av ansatte, legger han til.

Bergmann mener en leder bør være en rollemodell som viser at det på arbeidsplassen er et klima for å kunne utrykke seg om alt.

Ønsket om å lykkes

Bergmann viser ofte følelser i arbeidssituasjoner. Dette har med ønsket om å lykkes å gjøre.

– Hvis vi for eksempel har tapt en anbudskonkurranse er det greit å vise skuffelse ovenfor ansatte. Det viser at det går inn på en, og at man bryr seg. I praksis viser det at jeg har et ønske om å lære og å redusere sjansen for at vi ikke skal lykkes neste gang, sier han.

Han legger til at han ofte viser positive følelser ved både store og små hendelser.

– For eksempel når jeg er ferdig med en vellykket leveranse, eller når jeg synes teamet mitt har fungert bra, sier han.

Powered by Labrador CMS