Ledelse

Har du nettopp ansatt nye folk?

Her er feilene du må unngå når du tar imot dem

Publisert Sist oppdatert

Er du den som tar imot de nyansatte i virksomheten? Da er du virksomhetens ansikt og skaper de nyansattes første inntrykk.

– Du er ansvarlig for at den nyansatte trives fra første dag og blir produktive så raskt som mulig, skriver Trine Landøy til HR Norge. Landøy har utviklet et program for mottakelsen av nyansatte.

Onboarding

Velkomsten av nyansatte, som Landøy kaller «onboarding», er startkablene som danner grunnlaget for å bygge kultur, holdninger, kunnskap og ferdigheter helt fra starten av. En god ombordstigningsprosess skal tiltrekke god arbeidskraft, inkludere denne nye arbeidskraften raskt inn i det sosiale og kulturelle miljøet, og bidra til å få de nyansatte opp på ønsket produktivitetsnivå så fort som mulig.

God mottakelse kan også bidra til å gjøre virksomheten i stand til å imøtekomme den ansattes ønsker om karriereutvikling.

Alt dette kan også redusere turnover, og på lengre sikt derfor også redusere rekrutteringskostnadene.

Fallgruvene

– Virksomheter som ikke har forberedt seg på den nyansattes første dag, har allerede tatt et skritt nærmere å skyve den nyansatte ut av virksomheten, skriver Landøy.

Papirer er ikke fylt ut, tilgangene til datasystemene er ikke klare. Arbeidsplassen er ikke klar. Det kan skape eller forsterke den nyansattes tvil om jobben, og eventuelt resultere i at personen slutter i løpet av det første året, mener Landøy.

Hun oppsummerer fem feil man bør unngå i mottakelsen av nyansatte:

  1. Å være uforberedt: Du har ikke klargjort det praktiske på arbeidsplassen, som utstyr og tilganger. Førsteinntrykket blir da at du ikke bryr deg.

  2. Å være upersonlig: En nyansatt trenger å føle seg velkommen, og bør derfor møtes av vennlighet. Får den nyansatte en reell arbeidsoppgave første dagen kan det gjøre at personen føler at hen gjør en forskjell allerede fra dag én.

  3. Ingen introduksjoner: Den første dagen er nervepirrende. Den nyansatte må derfor bli introdusert for sine nye kolleger og ledere for å bli kjent og komfortabel med ny kultur og nye mennesker. Uansett hvor stor eller liten virksomheten er.

  4. For mye informasjon: Ingen greier å holde konsentrasjonen evig, og lære seg alt på en gang. Rasjoner informasjonen over tid, og ikke krev at den ansatte skal få med seg alt første dagen. Ved å gi dem oppgaver relatert til informasjonen, lærer og husker de ofte bedre.

  5. Ingen velkomst: Sørg for at noen møter den nyansatte ved ankomsten og viser dem rundt. Det aller verste en virksomhet kan gjøre er ikke å ha en ansvarlig person til å ta seg av den nyansatte når hen møter opp på sin første arbeidsdag.

Powered by Labrador CMS