Ledelse
3 misforståelser om introverte og ekstroverte medarbeidere
For noen år tilbake, i 2013, kom Susan Cain med boken «Quiet: The Power of Introverts in a World That Can´t Stop Talking». Cain ville gjøre verden oppmerksom på at vi har en tendens til å undervurdere de introverte, og hun ville vise hva vi går glipp av fordi vi gjør det. Ikke minst rundt om på arbeidsplassene.
Cain argumenterer for at introverte og ekstroverte jobber på ulike måter, og har i et intervju med Harvard Business Review gitt blant annet følgende eksempel: Hvis en introvert har et problem å løse, vi de trolig foretrekke rolige samtaler om problemet med folk på tomannshånd for å finne en løsning, istedenfor å kalle inn ti personer til et møte for å kaste ideer til hverandre på kryss og tvers – og hamre ut en løsning.
«Quiet« ble en bestselger, og seinere har mange fulgt opp med blogginnlegg, avisartikler og bøker om samme tema. Danske lederweb.dk har satt sammen en lang liste med vanlige misforståelser om introverte og ekstroverte, basert på Linus Jonkman, forfatter av «Introvert: den tysta revolutionen» og konsulent Anne Tang Thomsen. Dette er tre av misforståelsene: