Ledelse

3 råd for å unngå å bli lurt av andres suksess

Å kopiere suksessbedrifter er ikke nødvendigvis noen god oppskrift for å lykkes, advarer Freek Vermeulen fra London Business School.

Publisert Sist oppdatert

Å sammenligne seg med bedrifter i samme bransje på jakt etter «beste praksis» er en mye brukt metode innenfor strategisk ledelse. Hvor gjør konkurrentene det bedre enn oss? Hva kan vi gjøre for å bli like gode – eller bedre?

Overraskende lite effektivt

Freek Vermeulen, førsteamanuensis i strategi og entreprenørskap ved London Business School (LBS) og forfatter av boken «Breaking bad habits», har sammen med kolleger studert strategisk imitasjon i situasjoner som lokalisering av fabrikker, oppkjøp, inntreden i nye markeder med mer. I et innlegg på hjemmesidene til LBS konstaterer han at en populær måte å håndtere usikkerhet på, er å forsøke å kopiere bestemann i klassen; det vil si selskaper som gjør det bedre enn konkurrentene og som blir beundret i næringslivspressen, på konferanser, på handelshøyskoler og av investorer.

Vermeulen og forskerkollegene har imidlertid gjort funn som viser at det å imitiere konkurrenter kan være overraskende lite effektivt.

3 grunner til at kopiering feiler

Ifølge forskerne er det tre grunner til at imitasjon gjerne feiler:

  • Blander sammen årsak og virkning
    Si at den beste bedriften i bransjen din er stor. Det betyr ikke nødvendigvis at det er noen god strategi for din bedrift å skulle bli like stor. Det er alderes ikke sikkert eneren i bransjen gjør det godt fordi den er stor. Forklaringen kan være at den er blitt stor fordi den av andre årsaker har skapt resultater.
  • Du kan ikke kopiere flaks
    Ifølge Vermeulen har vi en tendens til å overvurdere effekten av lederes beslutninger og resultater, mens vi undervurderer effekten av flaks. Han minner om at mange av de mest vellykkede selskapene har tatt stor risiko, og at de har hatt litt flaks – kanskje med timingen og ting som skjedde i bransjen akkurat da de satset som mest. Det kan være andre bedrifter, i samme bransje, som har fulgt samme strategi uten å få like gode resultater. Men disse selskapene er vi ikke så opptatt av; vi hører ikke like mye om dem.
  • Gode kortsiktige resultater kan gi dårligere resultater på sikt
    Hvis man for eksempel satser på enkle oppgaver, og velger bort de mer komplekse, kan det kanskje gode resultater på kort sikt, men forverre resultatene på sikt fordi det er lite læring og innovasjon i bedriften.

3 råd for å unngå å bli lurt av andres suksess

Hva kan du så gjøre for å unngå dårlige kopieringsstrategier? Freek Vermeulen byr i innlegget hos London Business School på tre tips:

1. Se ikke bare til de mest vellykkede selskapene og deres «beste praksis».
Tving deg selv til å analysere hva de som gjør det dårligst i bransjen holder på med også. Hvis de gjør akkurat det samme, er det ikke sikkert dette er «beste praksis» overhodet.

2. Forsøk å finne ut hvordan praksisen til de som gjør det best kan ha medvirket til suksessen.
Hvis dette er vanskelig, husk å minne deg selv på følgende: Det kan være at det du tror er virkningen, egentlig er årsaken.

3. Spør dine ansatte om hva de tror blir de langsiktige konsekvensene av ulike strategiske beslutninger.
I en av forskernes studier hadde bakkemannskapet sett negative langsiktige konsekvenser som ledelsen ikke så.

Powered by Labrador CMS