Ledelse

Det er viktig å stille de rette spørsmålene under jobbintervjuet.

4 spørsmål du bør stille før du ansetter noen

Hver eneste ansettelse vil endre noe i selskapet ditt. Det er opp til deg om forandringen blir positiv eller negativ.

Publisert Sist oppdatert

Administrerende direktør i rekrutteringsselskapet Vanderbloemen Search Group, William Vanderbloemen, deler fire tips til hvordan man ansetter rett person for jobben i Forbes.

Hans første råd er å se på karakteren til kandidaten og vurdere om dette er en god person.

– Det er veldig enkelt å late som du er en god person under et jobbintervju, men ikke la deg lure. Å spørre kandidaten karakter-identifiserende spørsmål under intervjuet er det første steget man må ta for å finne ut om dette er rett person for jobben, skriver Vanderbloemen.

Spørsmål som: «Når var forrige gang du spanderte lunsj på noen?» kan bidra til nyttig informasjon om karakteren til kandidaten.

– Dersom du ønsker mer informasjon, anbefaler jeg å gjøre et dypdykk inn i sosiale medier profilene til kandidaten. Det har aldri vært enklere å gjennomføre en «bakgrunnssjekk» i folks personloge liv og lære om hvem de egentlig er, ikke bare hvordan de fremstår på intervjuet, skriver Vanderbloemen.

Denne enkle handlingen kan spare deg (og selskapet ditt) fra å gjøre en feilansettelse.

Kan de gjennomføre jobben?

En av feilene selskaper ofte gjør er at de verdsetter i stor grad den øyeblikkelige kompetansen kandidaten har.

– De forventer ofte at den ideelle kandidaten har alt som trengs for å gjennomføre jobben der og da. En slik tankegang kan gjøre at de som rekrutterer overser lovende kandidater i prosessen, skriver Vanderbloemen.

Etter hans erfaring er fleksibilitet viktigere enn kompetanse.

– Jeg ville heller gått for en uerfaren kandidat med en driv til å lære over noen som ser perfekte ut på papiret. Du kan bygge kompetanse, men du kan ikke lære smidighet. Finn noen som du kan bygge opp i bedriften og du vil bli belønnet for det.

Kunne vi vært venner?

Kjemi er viktig. Derfor er det lurt å stille seg spørsmålet «Kunne jeg brukt fritiden min sammen med denne personen?».

– De fleste personene vi ansetter ender ofte opp med å bli venner utenfor kontoret. Hvorfor er dette viktig? Fordi kjemi øker produktiviteten, skriver Vanderbloemen.

Vi bruker mesteparten av tiden vår sammen med de vi jobber med. Jobb kan fort bli kjedelig og mindre blir gjort dersom kollegaer har dårlig kjemi.

– Når kollegaer liker å være med hverandre og ikke bare tolerer hverandre, blomstrer bedriften med kreativitet og bedre samarbeid. De ønsker genuint å jobbe sammen og vil ikke bry seg om å jobbe overtid av og til, skriver Vanderbloemen.

Kulturbyggere

Å beskytte bedriftskulturen burde være prioritet nummer en.

– Jeg ansetter for kultur og jeg sparker på grunn av kultur. Hos os har vi ni bedriftsverdier som er innarbeidet i selskapet og lært til hver enkelt ansatt.

Derfor burde ledere stille seg spørsmålet: «Vil denne personen ha en positiv innvirkning på arbeidskulturen?»

– Våre ansatte bidrar til en god arbeidskultur. Derfor er det viktig å stille seg spørsmålet om denne kandidaten vil gli lett inn i arbeidsmiljøet eller avslå kulturen. Kan de le av seg selv? Er de raske å svare? Vil de gjøre alt for å finne en løsning på problemet? Dersom svaret er nei, tviler jeg på at kandidaten vil ha en fremtid i selskapet.

Powered by Labrador CMS