Ledelse

ATTRAKTIV: Martin Ødegaard spilte en god kamp i U21-landskampen mot Tyskland tirsdag. Det gjør han sikkert enda mer attraktiv på markedet.

5 psykologiske tabber ved kjøp og salg

Mennesket har en tendens til å overvurdere sin egen fortreffelighet. Her er 5 psykologiske feil vi gjør når vi først velger – hentet fra nobelprisvinner Richard Thalers siste bok.

Publisert Sist oppdatert

Årets Nobelpris i økonomi går til professor Richard H Thaler. Han tildeles prisen for sin forskning på hvordan menneskelige mangler påvirker økonomiske beslutninger.

Foto PRISVINNER: Professor Richard H. Thale. (Foto: NTB-scanpix).

Når Rickard H. Thaler fikk jobb ved det prestisjetunge University of Chicago Booth på 1990-tallet var det raskt klart adferdsøkonomien hadde kommet inn i den økonomiske finstua. Det var også her han begynte å jobbe med stjernejuristen Cass Sunstein – som Thaler omtaler som forskningens Lionel Messi, skriver svenske Chef.

Men nå er det Thaler som er stjerne, etter at han denne uken ble tildelt Nobelprisen i økonomi, og ni millioner svenske kroner til videre forskning på hvordan menneskelig svikt og mangel på selvkontroll påvirker økonomiske beslutninger.

I sin siste bok «Vedtak og atferd – å forutsi det uforutsigbare», ser professoren nærmere på byttehandler og kjøp og salg i idrettslag, og der oppdaget han en rekke fenomener som gjør seg gjeldende når beslutninger om for eksempel spillerkjøp gjøres.

Thalers viktigste lærdom av sin studie er at ledere ofte overvurderer betydningen av å kunne velge tidlig.

Folk har en tendens til å tro at alle andre deler dere preferanser

Chef har hentet fem eksempler på psykologiske tabber som ofte slår inn i kampen om de beste atletene:

1) Folk er overmodige

Vi har en overdreven tro på at akkurat vår klubb/virksomhet er det beste alternativet for alle

2) Folk gjør alt for ekstreme prognoser

Alt for ofte tror talentjegere altfor ofte at de har oppdaget en fremtidig superstjerne – når disse i virkeligheten er svært uvanlige.

3) Vinnerens forbannelse

Når mange budgivere konkurrerer om den samme idrettsstjernen – eller «elementet», som Thaler kaller det – er vinneren ofte den som overvurderer «elementet» mest.

4) Den falske konsensus-effekten

Folk har en tendens til å tro at alle andre deler dere preferanser. I andre studier har det for eksempel vist seg at iPhone-eiere overvurderer hvor mange andre som faktisk eier en iPhone – mens det motsatte er tilfelle for folk som har andre mobiler.

5) Dagens situasjon er viktigst

Alle ønsker å vinne nå – ikke senere.

Powered by Labrador CMS