Ledelse

– Balanse mellom jobb og privatliv viktigst

Skal du velge én ting for å bidra til å bedre ansattes helse og livsstil, bør du som arbeidsgiver først og fremst bidra til balanse i de ansattes liv. Det er langt viktigere enn tiltak som trenings­fasiliteter og kurs i stressmestring, ifølge resultater som fremkommer i Staminas jobbhelserapport.

Publisert Sist oppdatert

– Folk flest ser på sunnhet i et bredt perspektiv. Vi vet at balanse mellom jobb og privatliv er viktig for at folk skal ha det bra, men mange ledere glemmer dette i en hektisk hverdag og bidrar til en arbeidskultur der dette skillet flyter ut, sier HR–rådgiver Nina Nygård Olsen i Stamina. Hun har en master i helsefremmende arbeid og helsepsykologi.

Når arbeidstakere i 50 prosents stilling eller mer blir spurt om hvilken form for tilrettelegging fra arbeidsgiver de mener er viktig for å bidra til sunn livsstil, er de mest opptatt av respekt for arbeidstider og privatliv, og at det legges til rette for rammer som skiller privatliv og jobb (49 prosent), at det finnes et sunt og variert kantinetilbud (45 prosent) og at man tilbys fysisk aktivitet i regi av jobb (40 prosent), viser jobbhelserapporten.

Livsstilssunnhet viktigst

– Vi vet at balanse mellom jobb og privatliv er viktig for at folk skal ha det bra, men mange ledere glemmer dette i en hektisk hverdag og bidrar til en arbeidskultur der dette skillet flyter ut, sier HR–rådgiver Nina Nygård Olsen i Stamina. (Foto: Stamina)

Få av respondentene har lagt vekt på et sunnere arbeidsklima eller tiltak som kan bremse stressymptomer direkte, som for eksempel kurs i stressmestring. Dette viser at de har et ønske om at arbeidsgiver skal ha fokus på det som gjør at man fungerer bedre i hverdagen, og som gir overskudd, hevder Nygård Olsen.

– Spørsmålet er jo vinklet inn mot livsstil. Samtidig kan nok respondentene ha tenkt på at de også skal ha tid til å ha en sunn livsstil, sier hun.

Sunn mat er viktig, og respondentene har også dette høyt oppe på listen.

En sunn ­livsstil fremmer balanse i seg selv. Dette kan bidra til mer strukturerte og bedre arbeids­prestasjoner

– Ikke alle bedriftene har muligheter til å ha en stor kantine, men det er mye man kan gjøre likevel: Har du muligheter til å tilby frukt og grønnsaker, sunn mat og grovt brød, så rekker det lenge, poengterer hun.

Når det gjelder fysisk fostring, bør arbeidsgivernes tiltak primært rettes mot dem som ikke er å finne i spinningstudioer eller i Birken–løypa fra før.

– Bedriftene må tenke breddetiltak når det gjelder helse og trening. Da må de treffe dem som ikke er aktive, og som faktisk trenger påfyll av trening og fysisk aktivitet, forklarer hun. Hun legger til at mange har bommet her, ved å være opptatt av prestasjon fremfor deltagelse.

Ledelsen må være et godt eksempel

Nygård Olsen erfarer at det er sjelden man ser regler som omfatter når man kan sende mail, eller om det er akseptabelt å henvende seg til en kollega på telefon etter arbeidstid. Hun mener derfor det er viktig at ledelsen går foran gjennom å skape en arbeidskultur som bidrar til balanse.

– En sunn livsstil fremmer balanse i seg selv. Dette kan bidra til mer strukturerte og bedre arbeidsprestasjoner. Arbeidsgiverne må være klar over at de kan påvirke sine medarbeideres livsstil og arbeidsprestasjoner. Enkle virkemidler om arbeidstid kan være med på å få til dette. Pass på at folk ikke jobber for mye, og vær bevisst på ditt ansvar som arbeidsgiver, sier hun.•

Resultater fra jobbhelserapporten

Hvilken form for tilrettelegging fra arbeidsgiver anser du som viktig for å bidra til sunn livsstil?

  • Totalt: 49 prosent

  • Menn: 47 prosent

  • Kvinner: 51 prosent

Respekt for arbeidstider og privatliv (legge til rette for rammer som skiller privatliv og jobb)

  • Totalt: 49 prosent

  • Menn: 47 prosent

  • Kvinner: 51 prosent

Sunt og variert kantinetilbud

  • Totalt: 45 prosent

  • Menn: 44 prosent

  • Kvinner: 46 prosent

Fysisk aktivitet i regi av jobb

  • Totalt: 40 prosent

  • Menn: 37 prosent

  • Kvinner: 44 prosent

Treningsfasiliteter på jobb

  • Totalt: 38 prosent

  • Menn: 37 prosent

  • Kvinner: 39 prosent

Tilrettelegging for aktivitet – med for eksempel garderober og sykkelstativer

  • Totalt: 34 prosent

  • Menn: 34 prosent

  • Kvinner: 34 prosent

Sunn møtemat

  • Totalt: 29 prosent

  • Menn: 23 prosent

  • Kvinner: 35 prosent

Bidra til kunnskap om kosthold og betydningen av aktivitet

  • Totalt: 12 prosent

  • Menn: 13 prosent

  • Kvinner: 11 prosent

Kurs, stressmestring eller bistand til å redusere alkoholforbruk

  • Totalt: 7 prosent

  • Menn: 5 prosent

  • Kvinner: 9 prosent

Ingen av disse

  • Totalt: 12 prosent

  • Menn: 15 prosent

  • Kvinner: 10 prosent

Slik kan du bidra til balanse hos medarbeiderne i jobb­hverdagen:

Vær tydelig på forventningsavklaringer når det gjelder respons etter arbeidstid:

  • Dette kan med fordel gjøres på personnivå, da arbeidstakere er forskjellige og er i ulike livsfaser

  • I tillegg kan enkelte arbeidsplasser ha sesongpreget arbeid som krever ekstra aktivitet i perioder. I så fall er det viktig å avklare dette

Sørg for tydelige ansvarsområder og rolleavklaring

  • Tydelige roller er viktig for å bidra til opplevelse av kontroll og mestring i arbeidshverdagen

Hjelp til med prioritering:

  • Prioriteringer er et lederansvar

  • Vær oppmerksom på arbeidstakere som har utfordringer med dette. Bidra til gode rutiner som avslutter arbeidsdagen

  • Forventningsavklaring er viktig. Ofte ser man gap mellom faktiske forventninger og arbeidstakers tanker om hva som er forventet

  • Hjelp arbeidstaker med å definere hva som skal være gjort, hva som bør gjøres og hva som er fint blir gjort

Unngå å sende mail sent på kveld eller natt:

  • Jobber man sen ettermiddag eller kveld er det en god vane å bruke «utsett levering» på epost, slik at den går ut neste morgen.

Bry deg:

  • Sett ord på det: Uttrykk at du ser ansatte som ofte jobber etter arbeidsdagen slutt

  • Jobber den ansatte mer enn nødvendig hjemmefra, si ifra om dette

  • En leder bør også gi uttrykk for at det er viktig at ansatte kan fokuserer på annet enn jobb

  • Ved sykefravær – spør om det er arbeidsrelatert

Kilde: Stamina / Jobbhelserapport

Powered by Labrador CMS