Ledelse

Dårlige nyheter motiverer

– Det viktigste er faktisk å informere, sier forskeren bak den nye studien.

Publisert Sist oppdatert

Dårlige nyheter er en del av lederpakka. De kan komme ofte eller sjelden, men de må deles i organisasjonen, og mange frykter at dårlige nyheter kan skape uro og stress blant de ansatte.

Ny forskning fra Leif Brandes ved Warwick Business School i London viser imidlertid at negative nyheter kan ha en motiverende effekt, skriver Chef. Han har funnet at de arbeidsplassene der lederen oppdaterer sine ansatte med ny informasjon – både negativ og positiv – har de mest motiverte medarbeiderne.

– Vi ser at mange medarbeidere klager på at arbeidsplassen ikke er gjennomsiktig nok, fordi lederne tilbakeholder informasjon. Det viktigste er faktisk å informere sine ansatte. Informerte ansatte kan i større grad være med å påvirke og utvikle organisasjonen, og det er motiverende, sier Brandes til Chef.

Tilbakehold er negativt

Brandes sin forskning viser at det er ikke er dårlige nyheter som tar knekken på de ansattes motivasjon, men snarere mangel på informasjon som gjør medarbeiderne demotiverte.

– Ledere har ofte tilgang til relevant informasjon lenge før de ansatte har det. Da har man to valg: spre informasjonen eller holde på den. Dessverre velger mange ledere det andre alternativet, og det kan påvirke motivasjonen i negativ retning.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS