Ledelse

Den digitale delen av coaching

Vi vil få mer ut av coaching-samtalene ved å benytte oss av digitale støtteverktøy, hevder ledelseskonsulent Jan Wiese.

Publisert Sist oppdatert

Alle kommunikasjonsverktøy som kan brukes til å holde samtalen levende mellom de fysiske møtene, er en form for digital støtte. I prinsippet kan man bruke epost, sms, eller messenger. Men det er mange andre digitale muligheter, for eksempel YouTube-videoer og annet som illustrerer og forklarer. Som coach kan det være bra å ha et lite bibliotek av slike.

Prestasjonsledelse

Jan Wiese påpeker at mange softwareløsninger og registreringsverktøy som knyttes til prestasjonsledelse, medarbeidersamtaler, ulike former for scorecards og måling av resultat og adferdsmålinger, må tas med i kategorien digitale støtteverktøy. Det samme gjelder mer psykologisk orienterte profiltester, for eksempel knyttet til personlige styrker og svakheter eller motivasjon.

Prosessverktøy

– Fremfor alt har vi sett vi at støtteverktøyene bør være del av en mer omfattende prosesstenkning, sier Wiese.

Ut over vurderingene av individuelle målsettinger eller resultater, bør man sikre seg at det foregår en modning og utvikling i bredden av organisasjonen. Fremtidens digitale støtte tar dette hensynet, legger han til.

Refleksjon innenfor et felleskap

Det er naturlig at prosessene begynner med en situasjonsbeskrivelse, for eksempel med 360 graders tilbakemeldinger. Dette gir et utgangspunkt for meningsbrytninger og diskusjoner i grupper.

Hensikten med å benytte digital støtte i coaching er å få mer ut av samtalene, slik at man kan effektivisere og forbedre innholdet

Fra dette grunnlaget vokser så den enkeltes målformuleringer og ønsker om endring. Wiese forteller at virksomhetsbasert coaching som utelukkende dreier seg om den ene personens vekst, er på vei ut.

– Refleksjon i ulike gruppeformater, kommer mer inn, forklarer han.

Tidlig stadium

– Vi er på et tidlig stadium, fremholder han. Det finnes egentlig ikke mange applikasjoner som virkelig er laget for coaching. I hvert fall ikke for å ivareta virksomhetskritiske mål og resultater.

– Det er en klar fordel at de er på norsk. De må være lettvinte å bruke med mobilen, og ha en høy grad av individuell tilpasning. Noen miljøer i Sverige ligger foran og har laget gode løsninger. På psykologisk institutt i Göteborg forsker man på effekter av digitale støtte for ledere og teamutvikling. I Norge har mange virksomheter allerede god nytte av Mebook. Det er fleksibel støtte som kan tilpasses bedriftenes unike egenart, sier Wiese.

Teknologi og innhold

Foto Ledelseskonsulent Jan Wiese forteller om fordelene ved digitale støtte­verktøy i ­coaching. (Foto: Privat)

Utfordringene fremover handler delvis om teknologi. Men bare delvis, for det mest krevende handler om innhold. Søppel inn, søppel ut, gjelder også her. Wiese forteller at man nå arbeider for å samle et bredt miljø av brukere og virksomheter – og personer med ulike bakgrunn innenfor coaching og veiledning.

– Basert på de erfaringene som allerede foreligger med MeBook, skal dette prøves ut i enda flere bedrifter. Innspill fra 15-, 16- og 17-åringer skal også hentes inn. De skal få bidra med sine forventninger til kommende yrkesliv. Deres preferanser og digitale bruksmønstre vil gi viktige føringer for arbeidet med digital støtte, utdyper han.

Tiden fremover

Ny teknologi kan også medføre noen utfordringer. Vær oppmerksom på følgende, råder Wiese:

  • Kan den nye teknologien ta for mye plass, slik at relasjoner og samspill forvitrer?
  • Blir det noen få superbrukere som ligger lenger og lenger foran, og som opparbeider verdier og tankesett som ikke deles av flertallet – en form for kulturell fragmentering på arbeidsplassene rundt omkring?
  • Blir den viktigste utfordringen å få et tilstrekkelig antall med på bruken av verktøyene?
  • Får vi flere aldersbarrierer i bedriftene?

– Sammenligner vi en 20-åring med en 30-åring i dag, så ser vi at forskjellen i individuelle digitale bruksmønstre kan være store – selv om deres profil i utgangspunktet er veldig lik. 30-åringen er ikke lenger «Native on internet», utdyper Wiese.

Digitale støtte­verktøy til coaching

Det finnes en del engelskspråklige app-er som vil kunne brukes som støtteverktøy for individuell coaching av enkeltpersoner. Mindre vekt på organisatorisk sammenheng. Listen viser ulike tilnærminger.

GoalsOnTrack:

  • Med en gang et mål er satt inn i systemet, hjelper programvaren til med å dele det opp i små, lettere oppnåelige oppgaver som bidrar til å unngå utsettelser
  • Fremdriften håndteres i sanntid, og motiverer deg til å fortsette å jobbe

Coach.me:

  • Tilbyr vane-coaching og ledercoaching, som en del av tilbudet
  • Brukergrensesnittet er enkelt
  • Sett inn et mål, spor fremdriften din, få belønninger for utholdenhet og benytt fordelene av å være en del av et nettverk gjennom å stille spørsmål

Balanced:

  • En annerledes type målsetnings-app, som hjelper deg å fokusere mer på de små tingene du ønsker å gjøre mer av
  • Der noen andre app-er kan være viktigere for å oppnå store mål, er denne ideell for å øke graden av glede og tilfredshet i hverdagslivet ditt
  • Designet er enkelt, med små animasjoner som dukker opp hver gang du får noe til å skje. Du har også full kontroll over hva slags type mål du ønsker å oppnå, og hvordan du skal gå frem for å oppnå det

Unstuck:

  • Din største fiende kan være kreativitetssperre
  • Dette er noe alle opplever
  • Unstuck-app-en beskrives som en «i øyeblikket-coach», som hjelper deg med å lære hvordan du skal komme over hindre som bremser kreativiteten din
  • Gjennom å stille provoserende spørsmål, få målrettede tips og handlingsorienterte verktøy, kan du overvinne blindgaten du befinner deg i

Det finnes også norske app-er, med vekt på prosesser i organisatorisk sammenheng:

Mebook:

  • For oppfølging, motivasjon og akselerering av et personlig utviklingsforløp innenfor en virksomhet, gjerne i tilknytning til arbeidet som gjøres av konsulenter, HR-spesialister, og andre som bidrar til endringsenergi for ledere og andre
  • Gjennom støtte, påminnelser og målinger, skapes pådriverne man behøver, for å skape utvikling og gjennomføring over tid, det hele som en del av hverdagen

Teambook:

  • For utvikling av team og enkeltindivider i en gruppe
  • Digital støtte som skaper transparente og aktive endringsprosesser, og legger til rette for kontinuerlig forbedring i team
  • Teambook bygger på at fremtidens suksessbedrifter vil drives frem særlig fordi deres team og grupper fungerer godt. Egner seg godt som digital støtte for coaching av team

Kilder: Jan Wiese / Alaric

Powered by Labrador CMS