Ledelse

Den mest ineffektive rekrutteringen

Sosiale medier er på full frammarsj som en rekrutteringskanal. Virksomheter bruker dem aktivt, men svært få ender opp med å ansette derfra, viser dansk undersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

Hvert år undersøker det danske konsulentfirmaet Ballisager hvilke rekrutteringskanaler som er mest effektive, og i de senere årene har konkurransen tilspisset seg mellom den tradisjonelle stillingsannonsen og rekruttering via sosiale medier om hvilken kanal som fører til flest ansettelser.

I den siste rekrutteringsanalysen svarte 854 virksomheter på undersøkelsen, og resultatet viste at de gamle fortsatt er eldst, men at det bare blir jevnere og jevnere.

69 prosent av virksomhetene brukte den tradisjonelle stillingsannonsen ved forrige utlysning, og 49 prosent av virksomhetene endte også opp med å rekruttere gjennom denne kanalen. Men den blir sjelden brukt alene. I snitt benytter en virksomhet seg av tre ulike kanaler i forbindelse med en rekrutteringsprosess.

Rett etter stillingsannonsen kommer nettverket. 58 prosent svarer at de benytter seg av selskapets eller ansattes nettverk i rekrutteringen. 21 prosent av ansettelsene skjer også på denne måten.

Ineffektive sosiale medier

Sosiale medier er på stor frammarsj, og 42 og 20 prosent svarer at de benytter seg av henholdsvis LinkedIn og Facebook i en rekrutteringsprosess. Det er en økning på åtte og seks prosent. Mye tyder imidlertid på at man ikke får utnyttet seg av potensialet i disse kanalene, da forsvinnende tre og én prosent svarer at ansettelsen til syvende og sist skjer gjennom en av de respektive kanalene.

Morten Ballisager, grunnlegger av Ballisager, tror forklaringen ligger i måten man bruker de sosiale mediene på. Det er mer en informasjonskanal enn en rekrutteringskanal.

– LinkedIn har fått innpass i rekrutteringskontorene som et verdifullt informasjonsverktøy, men som et supplement til øvrige tiltak. Det er primært rekrutteringsbyråene som har utvidet bruken av LinkedIn. Vårt rekrutteringsfirma finner for eksempel 40 prosent av våre kandidater via LinkedIn, sier han til tidsskriftet Personal og Ledelse.

Hvilke rekrutteringsmetode vil du anbefale?

Svarene får du av Ole I. Iversen, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI og partner i konsulentselskapet Assessit, og Trine Larsen, hodejeger i Hammer og Hanborg:

Se hele videoen om rekruttering, flere ledelsesvideoer og les utdypende artikler i lederbiblioteket.

Nyhetsbrev

Klikk her for å melde deg på et eller flere av Dagens Perspektivs nyhetsbrev.


Powered by Labrador CMS